ubalanceret ben?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære L,

Tak for dit brev. Jeg synes nu, at det lyder som om, at du fatter en hel del! Du har undersøgt meget selv og har gjort dig mange tanker om din situation. Når du ikke har fundet en løsning, så tror jeg derfor det handler mere om, at der ikke er en simpel forklaring eller løsning på dit problem.

Jeg kan ikke svare på, hvad årsagen er til, at dine ben, lår og hofter er mere muskuløse end resten af din krop. Og jeg ved heller ikke, hvad du kan gøre for at få smallere ben. Men du har spillet fodbold i 5 år - og som du også selv ved, så får man stærke benmuskler af fodbold.

Jeg tænker, at du kan gøre to ting:

Tal med en af de personlige trænere i dit træningscenter. De kan måske vejlede dig i, hvilke øvelser du skal holde dig fra.
Lav en aftale hos din læge. Så kan du forhåbentligt finde årsagen bag og måske en løsning. Jeg ved godt, at det måske kan føles lidt grænseoverskridende at snakke med sin læge om de her ting. Men læger får alle mulige slags spørgsmål om kroppen, så det er de vant til.

Det kan jo desværre være, at der ikke er en måde at ændre det på. Og at du i stedet må acceptere, hvordan du ser ud. De fleste af os har ting ved vores krop, som vi ville ønske, at vi kunne ændre. Ofte er det dog de samme ting, der gør os specielle og unikke. Selvom det vigtigste selvfølgelig er, at du selv godt kan lide dit spejlbillede, så må du huske på, at mange synes, at en muskuløse underkrop er flot. Så måske andre opfatter det på en helt anden måde, end du gør.

Jeg håber, at du kunne bruge mit svar. Ellers er du velkommen til at ringe ind på Børnetelefonen på 116 111.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.