Brev
Tyndfed
Hej vi er to piger som har en fantastisk veninde og hun er ret så tynd og vi syndes det er lidt mærkeligt at hun kan spise så meget uden at blive tyk. Så vi belv ret bekymret for hende og gik ind og søgte på hendes bmi og der stod hun var undervægtig, og vi kom i tanke om hun måske var tyndfed og vi ved ikke hvad vi skal gøre. Så pleaze hjælp os 🤞🏻
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej piger på 13 år.
Hvor er det godt, at I skriver ind til os med jeres bekymring omkring jeres veninde. Det, at I skriver herind, viser, at I er gode til at passe på hinanden og ønsker at hjælpe jeres veninde, hvis hun har det skidt.
Heldigvis kan jeg se på jeres brev, at jeres veninde spiser meget. Hun spiser faktisk så meget, at det er svært for jer at forstå, at hun ikke tager på. Derfor er jeg slet ikke bekymret for hende.
Det er forskelligt fra person til person, hvor let man tager på i vægt. Dette har noget at gøre med hvor hurtigt vi forbrænder fedt og kalorier i vores kroppe. Derfor kan det godt være, at jeres veninde bare forbrænder hurtigere og derfor ikke tager så let på i vægt.
BMI er et tal, som slet ikke kan stå alene – og tallet skal vurderes sammen med mange andre ting: Hvor er man i sin udvikling? Hvordan er ens krop bygget? Hvordan er ens stofskifte? Hvor meget bevæger man sig? Og andre ting…
Hvis I regner jeres eget BMI ud, siger det heller ikke meget. Man kan sagtens have et BMI-tal i normalområdet, og samtidig være syg eller usund.
Derfor giver det ikke mening, at forsøge at regne hendes BMI ud på nettet. I kan slet ikke sige ud fra BMI, om jeres veninde har et problem – eller ej. Men I kan jo spørge hende om, hvordan hun egentligt har det, hvis I er meget bekymrede. På den måde kan I måske bedre slippe tankerne og jeres bekymring.
Og hvis der virkeligt er noget galt, så kan I sammen kontakte en voksen (fx jeres lærer eller jeres forældre), så hun kan få hjælp.
Bagefter kan I love jer selv, at I ikke taler om hendes vægt længere. Det kan nemlig føles ubehageligt for jeres veninde, at hendes krop bliver kommenteret, vurderet og målt – uden at hun selv har bedt om det.
I en gruppe af unge som jeres er det vidt forskelligt, hvordan kroppene udvikler sig. Selvom man er tykkere eller tyndere end det store flertal, så gælder det om at have det godt – ikke om at tilhøre ‘normalen’.
Man har det bedst sammen – hvis man ikke fokuserer for meget på vægt, spisevaner og krop.
I virker til at være nogle rigtig gode veninder for hinanden, og det er bare rigtig godt, at I skriver herind. Jeg håber mit brev kan hjælpe jer med, hvad I skal gøre nu  – og så sender jeg en masse varme tanker til jeres veninde også.
I er også altid velkommen til at skrive igen eller ringe til os på BørneTelefonen på 116111 hvis I har brug for det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.