Brev
Tyk eller?…
Kære BB
Jeg er en pige på 13 år og jeg går i sjette klasse. Jeg er meget tidligt udviklet (fik min mens som 10 årig). Jeg er nu stoppet med at vokse og jeg er nu 168 cm.
Mange fra min klasse er et hoved højere end mig, men de siger at de kun vejer 50 kg. max. Jeg spiller meget håndbold og styrketræner derfor meget (har en meget muskuløs mave og nogle muskuløse arme).
Nu kommer mine spørgsmål: er jeg overvægtig hvis jeg vejer 61 kg i min alder? Skal jeg være pinlig over det? Eller lyver de andre og måske er det helt normalt?
Jeg ved godt at mange skriver ind om meget alvorlige problemer… men det fylder bare så meget indeni mig og jeg føler mig så stor og tyk!
Håber i har tid til at svare.
Mange hilsner fra mig.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Mange tak for dit brev omkring vægt. Det er et vigtigt emne du tager op og jeg vil meget gerne svare på dit brev.
Du skriver at du er bekymret for, om du er overvægtig når du vejer 61 kg og er 168 cm høj. Jeg kan straks berolige dig med, at din vægt og højde passer fint sammen og du på ingen måde er overvægtig.
Det er meget normalt at sammenligne sig med hinanden, men det er ikke nogen god ide at sammenligne vægt, da kroppe er forskellige alt efter kropsbygning og muskelmasse. Det er nemlig sådan at muskler vejer mere end fedt. Det er helt normalt at skulle vænne sig til at kroppen har forandret sig når ma vokser og udvikler sig og kroppen ændrer sig og får mere kvindelige former.Det lyder til at du har en aktiv livsstil og en sportstrænet krop og du skal være glad for at have en sund og stærk krop, som du bl.a. kan bruge til håndbold.
Hvis der er meget fokus på det med krop og vægt i din klasse, kan I prøve at undersøge om I kan få sundhedsplejersken til at komme og holde et oplæg for jer omkring sundhed, pubertet, krop og vægt, så I kan høre ldit om hvad der er normalt og sundt i forhold til vægt. Det kan være noget du kan drøfte med din klasselærer om det er muligt. Grunden til at jeg foreslår det er, at mange unge har et forkert billede af hvad det vil sige at være slank/sund, da der i modebranchen er en tendens til at bruge svært undervægtige modeller.
Jeg håber du kan bruge mine råd og at du har fået afklaret , at du er lige som du skal være med den vægt og højde du har og at "den sunde krop"  kan være et vigtigt emne at få taget op fælles i klassen.
Mange varme hilsner fra BørneTelefonen.