Brev
Tyk?
Hej jeg er en 15 årige dreng som er træt af sin vægt, jeg føler mig tyk. Jeg er 176 cm høj og vejer 75 kilo
Jeg føler bare jeg er virkelig tyk i forhold til nårh jeg kigger på de andre drenge. Det dårlige humør får mig også til at føle mig ked af det og jeg begynder at føle mig grim.
Jeg bliver bange for at jeg aldrig finder venner eller en kæreste så jeg bare dør alene
Jeg har prøvet at gøre noget ved det men vær gang jeg skruer op for min træning i hverdagen og prøver at spise mindre sker der bare ingen ting
Jeg forbrænder cirka 700 kalorier ekstra om dagen når jeg træner og jeg syntes enligt det er godt men det virker ikke.
Jeg er bange for når jeg skal på gymnasium at alle vil syntes jeg er tyk og grim.
Er jeg normal, og er der en god måde at tabe noget vægt så jeg kan blive lidt mere glad for mig selv og få noget selvtilid?
Tak på forhånd og god ferie 👌
Hilsen en meget stresset dreng
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige dreng
Rigtigt mange mennesker har det i perioder svært med deres krop. Særligt i perioder, hvor de skal begynde på noget nyt. Ligesom du gør nu, hvor du starter på et gymnasium med mange nye mennesker.
I den situation er det nemt at komme til at ønske, at man var lidt mere ‘cool’, lidt slankere, lidt stærkere eller andre ting. Det gælder for næsten alle, at man bare gerne vil accepteres, have nogle venner og være en del af fællesskabet. Det er der ikke noget mærkeligt i.
Men måske kan det hjælpe at vende tankerne lidt om: Ville du selv tænke fordømmende om nye mennesker, du møder?
Ville du for eksempel afskrive en mulig ven kun ud fra hans eller hendes udseende? Jeg er også ret sikker på, at du synes, at andre ikke skal trækkes med utilfredshed over dem selv og deres krop – af frygt for din dom over deres udseende.
Det er snublende let for alle mennesker at komme til at give vægten og kroppen skylden for den usikkerhed, man føler. Og det er vigtigt at forsøge at undgå at skælde for meget ud på kroppen og ‘shame’ sig selv. For den slags negative tanker, kan vokse sig store, hvis man ikke forsøger at styre dem lidt.
Måske er det muligt for én at tænke på sin krop med lidt mere venlighed? For eksempel kan man forsøge at undgå ‘spiseforbud’ og kedelig, hård træning, der nærmest føles som en ‘straf’ for kroppen.
Hvis du træner alene, så se om du kan få øje på nogen at træne med. Det er hyggeligt at have små træningsaftaler i kalenderen. Så kommer træningen også til at handle om noget socialt. Det kan få træning til at føles lidt hyggeligere – og dermed får man måske trænet noget mere på en god måde. Hvem kan du få øje på, som du måske kunne træne med?
Måske kan det også føles rart for dig at få en god ‘professionel’ samtale om dét med krop, velvære og vægt. Her på brevkassen kan vi ikke sige noget om din vægt passer til dig og din krop – der må du selv mærke efter og i stedet tage en god snak med fx din læge. Det er vigtigt at vide, at du kan bruge lægen på denne måde. Lægen ved nemlig rigtigt meget om kroppen, og hvad man kan gøre for at få det bedre med den. Nummeret til lægen står på din gule sygesikringskort.
Uanset om du tager fat på lægen, så tror jeg, at der er gode chancer for, at du snart vil få det bedre. Når først du starter på dit gymnasium, så tror jeg, at du med stor sandsynlighed får lidt mere ro på tankerne. Du får nemlig ret sikkert mange indtryk og oplevelser, at der bliver mindre plads til bekymringerne om kroppen.
Jeg håber, at du vil kunne bruge nogle af de ideer, du har fået i dette svar.
Kærlig hilsen BørneTelefonen