Brev
Tyk
Hej BørneTelefonen
Jeg har et problem. I sommers vejede jeg 29 nu vejer jeg 49 og har næsten intet spist siden sommer hvordan kan det lade sig gøre min mens er heller ikke kommet i 3 måneder nu hvad Søren skal jeg gøre?
Hilsen den tykke ventende
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du.
Tak for dit brev. Jeg kan læse, at det med vægten fylder meget hos dig. Jeg vil rigtig gerne prøve at svare på dit spørgsmål og hjælpe dig videre.
I takt med, at man vokser vil man veje mere. Der er meget stor forskel på, hvad børn vejer, og hvad der er normalt. Der er rigtig mange børn, som ligesom du tænker over deres krop, og hvordan de ser ud. Når man vokser og ens krop ændrer sig, kan det sætte en masse tanker i gang. Men nogle gange fylder tankerne om kroppen og vægten for meget. Så kan man blive ked af det. Måske har du prøvet det?
Du spørger, hvordan det kan være, at du har taget så meget på i vægt, selvom du ikke synes du spiser så meget. Det kan jeg desværre ikke svare dig på. Jeg ved ikke, hvad der er den rette vægt for dig. Det er nødt til at være nogen tæt på dig, som taler med dig om det. Sundhedsplejersken på din skole ved rigtig meget om kroppen og børns udvikling. Måske kunne du bede om en samtale hos hende om din vægt?
Hvis du er bekymret og ked af det, så synes jeg, at det er vigtigt, du får talt med nogen om det. Måske kan du fortælle dine forældre om dine tanker? Nogle børn synes, at det er svært at sige, hvis man er ked af det. Hvis du også har det sådan, kan det være, at du kan vise dine forældre dit brev og mit svar? Så kan I snakke sammen ud fra det. Måske har du også en god veninde du kan snakke med?
Du skriver, at du ikke har haft din menstruation i 3 måneder. Menstruationen kan godt være uregelmæssig og ikke komme hver måned. Nogle gange kan menstruationen holde op med at komme, hvis kroppen ikke har det godt. Jeg synes derfor, at du skal snakke med en voksen omkring det. Måske er din mor god til at snakke om sådan noget med kroppen? Det kan også være at du har en lære i skolen du kan sige det til?
Jeg håber at du kan bruge nogle af mine svar. Det er rigtig sejt, at du har skrevet om dit problem til os her på BørneTelefonen, og det viser mig at du allerede er god til at bede om hjælp. Du kan også altid ringe, sms’e eller chatte med os på BørneTelefonen på 116111.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen BørneTelefonen