Tur til udlandet

Hej.

Mig og 5 af mine veninder meldte os til en tur med klubben.

Der hvor vi skal hen skal vi bade på stranden, i swimmingpool, i badeland og gå rundt og shoppe og lidt af hvert.

Jeg var meget i tvivl om jeg ville med men jeg gjorde det altså. Nu fortryder jeg rigtig meget.

Det er til et varmt land med omkring 30 grader, så jeg bliver nød til at gå i shorts og t shirt.

Jeg tør ikke vise mine ben, og jeg er bange for at jeg får svedpletter under armene. Jeg kan heller ikke lide at vise mig nøgen foran dem, jeg nok kommer til i omklædningsrummet til badeland.

Jeg har mange hår på benene, under armene og ved bikini linjen og tør ikke gå i badedragt da man kan se hårene. I bikini kan jeg ikke lide at vise min mave, men der kan jeg tage badeshorts på så hårene ikke kan ses i bikinilinjen. De andre synes det er mærkeligt at gå i badeland med bikini så det tør jeg ikke at gøre.

Det hele er betalt og jeg fortryder rigtig meget!

Vi skal være deroppe 10 dage og vi tager af sted den fredag vi får sommerferie.

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre og håber i kan hjælpe mig med at fortælle hvad jeg kan gøre med nogle af mine problemer.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej.

Det lyder som om du er meget genert over din krop, hvilket er meget naturligt når man er i puberteten, som du jo er. Kroppen udvikler sig og der kommer hår alle mulige steder. Det sker for alle, så måske kan du snakke med dine veninder om det med, at der gror hår i bikinilinjen og under armene og at der ikke er noget ulækkert i det.

Det kan også være, at du kan shave lidt af håret væk, bare der hvor det titter frem fra tøjet. Engangsskrabere kan man købe de fleste steder og man skal bare være forsigtigt, så plejer det at gå fint uden at man skærer sig. Hårene skal nok vokse ud igen.

Hvis du har mulighed for at købe en badedragt, så kan man også købe nogen med ben.  Ellers synes jeg at du skal bruge dine shorts og en top, når du har det bedst med det. Så bliver det måske lidt nemmere at gå med i badeland og swimmingpool. I omklædningsrummene er der sommetider mulighed for at klæde om i et rum for sig selv. Ellers kan det være end idé, at du går ind på et toilet og klæder om, hvis du slet ikke har mod på at klæde om sammen med de andre - her kan du eventuel vende ryggen til eller have et håndklæde eller en badekåbe omkring dig. Vil det være en måde at komme med i vandet?

Det kan også være, du kan snakke med en af de voksne der skal med på turen. Der er måske en dame med, som skal med jer piger ind og klæde om? Måske kan de tage en fælles snak med jer alle om at kroppe er forskellige. Jeg tænker også, at det kan være godt at snakke med dine forældre eller måske en søster/kusine, hvordan du har det med at vise din krop, for så kan de måske hjælpe og støtte dig.

En ting er sikkert og det er, at du ikke skal lade de hår ødelægge chancen for at få en fantastisk ferie, for alle mennesker ser jo heldigvis forskellig ud og når det er varmt, så sveder vi jo allesammen. Det er jo helt normalt.

Jeg håber du kommer afsted og får en fin ferie

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.