Brev
Tror ikke jeg har en skede
Hej Børne telefonen
Jeg skriver herind, fordi jeg er i tvivl om jeg har en skede. Jeg er rimelig sikker på hvor den sidder men det er som om huden er lukket der. Har prøvet at google det, men kun fundet ting om babyer der ikke har nogen skede, og jeg er altså 14.
Det fusterer mig meget, og jeg har ikke rigtig lyst til at tale med min mor om det
Kh mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14 årige pige.
Først vil jeg fortælle dig at du højest sandsynligt har en skede. Det er utrolig sjældent at kvinder bliver født uden at have udviklet denne.
Årsagen til at du føler at huden er lukket forneden, kan være at du kan mærke det der hedder hymen, også kaldet jomfruhinden - det kaldes også for en kønskrans. Kønskransen er en slags krans af slimhindefolder, som sidder omkring skedeåbningen på unge piger. I de allerfleste kønskranse er der hul således at menstruationen kan komme ud, når man begynder at få dette. I nogle sjældne tilfælde er hullet meget lille og endnu mere sjældent er der slet ikke noget hul i jomfruhinden.
Jeg vil spørge dig. Har du haft menstruation? Hvis du kan svare ja til dette, så kan jeg forsikre dig om at du både har en skede, og også at der er hul i din kønskrans. Hvis du endnu ikke har fået menstruation så er det dog mest sandsynligt, at du bare ikke er så langt i din pubertet endnu.
Du skriver at du helst ikke vil tale med din mor om det. Jeg vil alligevel bede dig om at overveje dette endnu en gang. Prøv at tænk over hvorfor du egentlig ikke vil tale med hende om det? Er du mon fordi du syntes, at det er pinligt at skulle tale med din mor om den slags? Eller er det selve det at skulle fortælle det, som du syntes er meget svært? Her ville du måske kunne vise hende vores breve eller skrive det i en sms i stedet?
Jeg syntes at du skal fortælle din mor det, fordi din mor jo har måske haft samme problem som dig da hun var ung, så kan hun jo forstå og hjælpe dig.
Hvis du er meget bekymret kan du jo også bestille en tid hos din læge eller ringe og få en snak med lægen. Hvis du gør det, så tænker jeg også at det ville være rart for dig at have din mor med til lægen. Hvis du har brug for at tale mere om dette er du altid velkommen til at ringe eller skrive på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen.