Træt af at være undervægtig

Hej Børnetelefonen

Jeg er en pige som har været på den tynde side så længe jeg kan huske det. Jeg har aldrig som sådan haft et problem med at være undervægtig som barn, da der jo var mange andre børn som også var nogle små splejser. Men da vi ramte 6-7. klasse, og nogle af pigerne begyndte at få former, skete der ligesom ikke rigtig noget ved mig.
Jeg er nu 16 år gammel. Jeg har fået en smule former, dog stadig meget lidt, og jeg vejer kun 43 kg.
Det er ikke det fedeste, da folk omkring mig virkelig kan forstå at kommentere på hvor tynd jeg er. Jeg bliver dagligt kaldt for skelet, tændstik, pind, alt sådan noget.
Det gør mig super ked af det og virkelig virkelig usikker, da jeg godt selv er klar over, at jeg er tynd. Jeg har altid gerne vil tage på, men det virker bare helt umuligt.
Til dagligt spiser jeg en helt normal mængde mad: En stor skål havregryn og lidt skyr til morgenmad, rugbrødsmadder, frugt, grønt og müslibar til middagsmad i skolen, og så plejer jeg også bare at køre ind med aftensmad.
Min appetit har aldrig været et problem, og mange fra min familie er også på den tynde side – så jeg har jo nok bare et hurtigt stofskifte eller arvet noget fra min familie.
Men jeg vil stadig gerne tage på, og få lidt former og fedt på kroppen ligesom alle andre omkring mig! Jeg har nævnt det overfor mine forældre i mange år, som begge bare har grint lidt af det, og fortalt mig at “det nok skal komme.”

Jeg er helt lost omkring hvad jeg skal gøre. Mine forældre spiser meget sundt herhjemme, så jeg plejer tit at lave noget pasta eller ris ved siden af, så jeg kan få lidt flere kalorier ind.
Jeg har overvejet, om jeg burde begynde på p-piller bare så jeg kan tage på. Men det er jo bare heller ikke alle som tager på af det, så jeg ved ikke om der er andre muligheder?

Ihverfald er jeg bare super træt af, at jeg ikke selv kan elske min krop, og at andre kommentere sådan på det.

Har i nogle råd til hvad jeg skal stille op?

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 16-årige pige,

Mange tak for dit brev. Hvor er jeg glad for, at du har skrevet til BørneTelefonen, når du nu føler dig lost og har brug for råd. Jeg tænker, dine tanker om kroppen må fylde meget for dig lige nu.

I dit brev fortæller du om, at din krop altid har været til den slanke side. At du har et ønske om at tage på og få former, ligesom pigerne omkring dig. Er det mon rigtigt forstået?

Jeg kan sagtens forstå, hvis du føler dig lost. Det må især føles ubehageligt at blive kommenteret på sin krop. Måske du føler dig vred eller ked af det over, at blive kaldt de ting, du fortæller om. Jeg vil bare fortælle dig, at det er normalt at føle sådan. Du har været så stærk ved at skrive dit brev.

Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig med, hvad du kan gøre.

Du fortæller om, at andre i din familie også er slanke. Som du også skriver kan det sagtens ligge til jeres familie, at jeres kroppe er bygget slanke.

Det med kroppen kan være lidt svært i den alder du er i. Det ved jeg fra mange andre unge piger, som tænker over hvordan kroppen udvikler sig. Det kan især være lidt svært at se anderledes ud end ”den almindelige krop”, som man måske ser omkring sig. Måske kender du mon det?

Igennem udviklingen og når piger går i puberteten udvikles kroppen forskelligt. Det har noget med hormonerne at gøre. Nogle udvikler tidligt former og får menstruation, mens andre kan være flere år senere. Det fortæller jeg for at du skal vide, at din kroppen er lige så fin som andre. Også selvom du føler den ikke ligner de andre pigers.

Du fortæller også at din appetit er sund og normal. Og at du endda prøver at spise lidt mere mad derhjemme, hvor dine forældre spiser sundt. Her tænker jeg det vigtigste er, at du prøver at lytte til din krops signaler. Kroppen fortæller os nemlig, hvad den har brug for. Så du giver den mad, når du føler dig sulten. Hviler dig,  hvis du føler dig træt.

Hvordan lyder det for dig? Det kan jo sagtens være, at du allerede er rigtig god til at lytte til kroppen.

Et meget vigtigt råd til dig vil være at prøve at øve dig i ikke at sammenligne din krop med andre. Det er helt naturligt og normalt at vi mennesker ser os omkring og sammenligner os selv med andres kroppe, holdninger, tanker og valg om ting. Det er et behov som menneske at passe ind i et fællesskab for at føle at vi hører til. Måske du kan genkende det?

I stedet kan det være rarere at tænke på, at ja din krop ligner måske ikke de fleste andres. Men din krop er helt som den skal være. Den bærer dig rundt på dine ben hver dag. Den trækker vejret for dig og dit hjerte slår. Kroppen er jo helt fantastisk. For nogen kan det være rart at fokusere på, hvad kroppen KAN frem for hvordan den ser ud. Hvad tænker du om den idé?

Måske du kan komme i tanker om noget din krop kan, som du er glad for? Det kan også være evner, du har i det hele taget. Eller nogle ting, du er glad for ved dig selv. Det kan tage tid at vænne sig til at tænke mere positivt om sig selv og sin krop, men ved at øve det kan det for mange blive bedre lige så stille.

Jeg tænker på, om dine forældre ved det med hvordan andre kommenterer på din krop. Kunne du have lyst til at fortælle dem om det?

Hvis det foregår i skolen, at andre kommenterer på din krop, kunne det også være rart for dig at din klasselærer kender til at det sker. Tror du, at du ville have lyst til at fortælle din lærer lidt om det?

På den måde kan læreren hjælpe med at stoppe det. For det er ikke okay, at blive kaldt skelet eller pind. Vi ved jo ikke om det er sagt i en sjov mening, men det er alligevel ikke okay, fordi du ikke synes det sjovt.

Hvis du har mod på det kunne du måske svare noget tilbage, hvis andre kommenterer på din krop. Det kunne være, ”Hvad får dig til at sige sådan om min krop?”, eller ”Hvad mener du mon, når du siger sådan?” Eller måske, ”Jeg synes ikke, det er okay, du siger sådan”.

På den måde får du sat en grænse for dig selv. Måske den anden vil tænke lidt over, hvorfor de sagde som de gjorde. Eller måske forklare sig. Hvad tænker du om at svare noget tilbage?

Jeg håber du føler dig hjulpet af mit svar. Det er rigtig modigt at du har skrevet til os. Du er altid velkommen til at skrive igen eller ringe på 116111 til os hos BørneTelefonen, hvis du har brug for at snakke med en voksen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.