Brev
Træning og vægt?
Hej.
Jeg er en dreng på 13 år.
Jeg har lidt problemer med min vægt, og jeg har virkelig meget lyst til at træne lidt mere end jeg plejer.
Jeg sidder normalt foran min computer 5-6 timer om dagen, og tager nogen gange ud og cykler(max 4 kilometer).
Jeg har hele tiden lyst til at tage ud og løbe så jeg kan få smidt nogle kilo, men jeg er bange for at møde folk fra min skole som vil gøre grin med det…
Jeg er PT 165cm høj og vejer 68 kilo.
Hvad skal jeg gøre?
vh mig
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13.
Tak for dit brev. Hvor er det godt at høre, at du har stor lyst og motivation for at træne. Det må dog også være frustrerende at være bange for, at folk fra din skole ser dig på en løbetur og efterfølgende gør grin med dig.
Træning er skønt. Det kan få pulsen og humøret op og give en dejlig følelse i krop og sind. Samtidigt kan man også, som du skriver smide nogle kilo og få bedre energi til hverdagen.
Du skriver, at du er bange for, at du måske vil møde folk fra din skole, når du løber en tur. Og at de vil gøre grin med dig. Hvis du har sådanne bekymringer, kan jeg godt forstå, at det måske både kan gøre det svært for dig at nyde løbeturen og overhovedet komme ud af døren. Alligevel kan du overveje, om den frygt skal holde dig hjemme? Hvor stor er sandsynligheden for at du møder nogen, du kender? Og kan du vælge en rute, hvor du kan løbe i fred? Er der fx en skov i nærheden. Eller kan du løbe på tidspunkter, hvor der ikke er så mange ude på vejene? Fx tidlig om morgenen. Eller om aftenen?
Hvis du stadig ikke synes, at det er rart at skulle løbe en tur lige nu, kan det måske være en god ide at vælge en anden træningsløsning til at starte med?
En mulighed kunne være, at spørge en ven/veninde, om de kunne have lyst til at cykle nogle længere ture et par gange om ugen. Måske ligger der en skov eller anden natur i nærheden af, hvor du bor, hvor der er fedt at cykle.
Hvis der ikke lige er en ven/veninde, som du tænker kunne være god at spørge, kunne du måske spørge din familie om de kunne have lyst til at tage cykeltur i forårssolen. Flere steder i landet er der bygget udendørs træningsarealer ved parker, moser og skovområder. Disse træningsarealer kan være sjove at træne ved sammen med andre. Der plejer at stå instruktioner ved udendørsmaskinerne om, hvordan man kan bruge dem.
Hvis du ikke tænker at disse forslag, er noget for dig, er der også andre muligheder. En mulighed kunne være at starte stille og roligt op med noget hjemmetræning et par gange om ugen. Du kunne måske spørge dine forældre, om de kunne have lyst til at støtte dig i dit mål ved at finde et godt træningsprogram, som I sammen kan lave. Her tænker jeg på et træningsprogram, som primært får pulsen op, og hvor I træner uden vægte.
Der findes forskellige af sådanne træningsprogrammer på internettet, som man kan lade sig inspirere af. Du kender måske allerede nogle af disse? Det er dog vigtigt at sikre sig, at man bruger tips fra ordentlige sider, og at man holder sig til programmer, hvor man træner med egen kropsvægt. Måske kan dine forældre hjælpe med at sammenstykke et program fra nogle gode internetsider.
Jeg håber, at du har fået nogle ideer til at komme igang med træningen. Og at du lige så stille får modet til at løbe en tur, uden at bekymringerne om andre fylder for meget.
Uanset hvad ønsker jeg dig alt det bedste med træningen.
De bedste hilsener
BørneTelefonen