Brev
Tør ikke snakke med mor om menstruation
Hej Brevkassen
Jeg har et stort problem jeg er 12år og har lige fået menstruation og tør ikke snakke med min mor om det:-(
vi har bind og er begyndt at bruge dem men er så bange for at snakke med mor om det:(. Ved heller ikke om jeg skal sige det til mine veninder hvad skal jeg gøre? Og hvordan begynder man en snak om menstruation? Håber i vil svar
Knus S. den bange pige:c
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
kære pige på 12
Tak for dit brev og undskyld vi har været så længe om at svare. Når du får svaret er din menstruation jo overstået for denne gang. Alligevel svarer jeg, for hvis ikke, du fandt en løsning, kan du måske stadig nå at bruge nogle af mine ideer..?
Jeg tror ikke, der er en rigtig måde at begynde på en snak om menstruation på. Så du skal finde ud af, hvad du, vil have det bedst med...
Måske er det lettest at starte med din mor..? Hvis I slet ikke tidligere har talt om menstruation, kan du måske starte med at spørge din mor, hvornår, hun fik sin menstruation og så bagefter sige, at du har fået din..?
En anden ide kunne være at skrive et lille brev til hende, hvor du skriver, at du har haft din første menstruation, men ikke fik fortalt hende det, fordi du syntes, det var sværere at snakke om, end du havde regnet med..?
Eller en tredje ide kunne måske være at spørge din mor, om ikke I kan købe nogle andre bind, end dem I har, fordi de ikke passer dig så godt. Det vil jo indirekte fortælle hende, at du har fået din menstruation og så gætter jeg på, hun vil indlede en lidt længere snak..?
I forhold til veninderne, så kan det være godt at overveje, om du gerne vil have, at alle pigerne ved det, eller om du gerne vil holde det lidt mere privat i begyndelsen..? Hvis du helst ikke vil have, at alle ved det, så overvej grundigt, hvem, du kan stole på. Så kunne du måske sige til din veninde, at du for nylig fik menstruation og at det kom lidt bag på dig, hvor svært det var for dig, at få fortalt om det (og at du ikke har lyst til, det er noget alle går og snakker om...)
Du er også meget velkommen til at ringe 116 111 og snakke med en af rådgiverne om det - der er faktisk en del piger, der henvender sig, fordi de har brug for at "øve sig" på at snakke om menstruation, så måske ville det også være en ide for dig..?
Mange kærlige hilsner BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.