Tisser i bukserne.

Hej jeg er en pige på 14 år.
Jeg har et problem, jeg er ret ked af, og som jeg også synes er lidt pinligt.
Jeg ved ikke hvorfor men jeg har utroligt svært ved at holde mig, iser hvis jeg er sammen med mine venner, og vi griner rigtig meget, så tisser jeg tit i bukserne.
Man ikke se det på mine bukser, men jeg synes stadig det er pinligt selvom mine veninder ikke ved noget om det.
Hvad skal jeg gøre for at det stopper?
Håber i kan hjælpe mig.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak for dit modige brev. Jeg kan godt forstå, at du synes det er ubehageligt og lidt pinligt, at du ikke altid kan kontrollere, hvornår du tisser, når du griner.

Det er sejt, at du skriver herind om det.

Der er faktisk flere piger i din alder, som oplever, at der kommer lidt tis ud, når de griner meget. For flere af dem, som oplever det, forsvinder det med alderen.

Men derfor kan det stadig føles meget ubehageligt, specielt fordi det jo ofte sker, når man er sammen med andre.

En mulighed er, at du taler med sundhedsplejersken på skolen om det.
Sundhedsplejersken kender til sådanne reaktioner og vil kunne tale med dig om, hvad der kan gøres.

Det kan føles lidt svært at skulle tale med andre om det. Men sundhedsplejersken kender til kroppens udvikling og at nogle oplever at tisse, når de griner.

Sundhedsplejersken vil måske også kunne vurdere, hvorfor og hvilken form for hjælp der er mest rigtig i din situation.

En start kan være, at du undersøger, hvornår sundhedsplejersken er på skolen er der, så du kan aftale en tid. Hvordan vil det være for dig?

En anden hjælp kan måske være, at lægge mærke til om du husker at gå på toilettet og få tisset.

Det kan være at du skal går oftere på toilettet, specielt i de situationer, hvor du ved, at du skal være sammen med dine venner, og at I bare skal hygge og grine meget.

Ved at tømme blæren inden, kan det være, at du ikke oplever det lige så ofte eller i samme grad, for du skal selvfølgelig bare nyde at være sammen med dine venner og grine med dem, som du plejer.

Derudover er en mulighed også, at du forsøger at knibe sammen nede omkring urinrøret i de situationer, hvor du kan mærke, at det kan ske.

Gad vide, hvor ofte det sker for dig – om der også er nogle gange, hvor det ikke sker og hvad har mon været noget anderledes ved disse gange?

Ellers er en mulighed også, at du taler med dine forældre om det, som kan hjælpe dig med, hvad der kan gøres. Nogle gange kan det være rart at tale med andre, som man stoler på om det.

Det fleste pige og kvinder kender til det at komme til at tisse eller dryppe lidt, når de griner, hopper eller bliver forskrækkede. Men, det er jo ikke rart og godt at du vil gøre noget ved det.

Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.

Kærlige hilsner og tanker til dig fra

BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.