Brev
Tisser i bukserne
Hej BørneTelefonen.
Jeg har et meget stort problem, jeg tisser nogle gange i bukserne. Jeg tør ikke sige til mine forældre når jeg gør det.
Det sker altid lige inden jeg sætter mig på toilettet og oftest når jeg skal op om natten.
Anonym
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12 årige pige.
Mange tak for dit brev. Du har taget et modigt og sejt skridt, ved at skrive ind til os.
Jeg kan godt forstå, at det ikke er rart, når du nogen gange kommer til at tisse i bukserne. Jeg kan også godt forstå, at det kan være svært at skulle fortælle til dine forældre.
Jeg synes dog alligevel, at du skal se, om ikke du kan tage et sejt skridt mere og fortælle det til dine forældre.
Der kan være mange årsager til, at du kommer til at tisse i bukserne. Nogle børn og unge tisser i bukserne, fordi de bliver utrygge. Nogle gange kan det også være en reaktion på, noget man har oplevet, som ikke har været rart. Dine forældre kan måske tale med dig om, hvad der mon gør, at du tisser i bukserne. Og ud fra det, kan I finde den bedste hjælp for dig.
Måske finder I ud af, at det er en god idé, at I sammen går til lægen. Lægen kan hjælpe med at finde ud afm hvad årsagen er til dit problem kan være. Og dine forældre kan støtte dig i den hjælp, som lægen finder ud af, kunne være god for dig.
Hvis du synes, at det er svært at fortælle dine forældre, kan du måske starte med at vise dem dit brev og mit svar. Er det måske en mulighed? Ofte er det sådan, at ens forældre meget gerne vil hjælpe én, med det man synes er svært. De bliver måske endda glade for, at du fortæller det til dem.
Hvis det slet ikke er en mulighed for dig at tale med din læge, så synes jeg, at du skal spørge din klasselærer, hvordan du kommer til at tale med den sundhedsplejerske, som er tilknyttet jeres skole. Så kan du prøve at tale med sundhedsplejersken om dit problem og se om hun kan hjælpe dig?
Det er nemlig bedst, at det er nogen, der kender dig, der hjælper dig. De eneste små råd, som jeg kan give dig her i Brevkassen er:
Lad være med at drikke væske, den sidste time inden at du skal sove.
Tis altid, lige inden du går i seng.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Ellers er du altid velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116 111.
Mange hilsner fra BørneTelefonen