Brev
Tis
Jeg havde drukket virkelig meget vand dagen før og jeg havde så glemt at tisse før jeg gik i seng.
(Jeg tror det er grunden til at det skete)
Så vågnede jeg omkring kl 12 og lagde mærke til at jeg var igang med at tisse jeg stoppede så og tørre det op skiftede tøj og sådan.
Jeg syntes det er virkelig pinligt og jeg syntes kun at det er små børn der gør det og jeg bliver snart 13!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev. Her på BørneTelefonen snakker jeg tit med andre børn og unge, som har oplevet noget, de synes var pinligt. Mange fortæller, at de skammer sig over sig selv. Det fortæller jeg dig, fordi det kan være rart at vide, at du ikke er den eneste der kan blive pinlig berørt over noget, som kroppen gør sommetider.
Du fortæller, at du har tisset i sengen. Det er du langt fra den eneste, der har prøvet. Selv voksne kan opleve at komme til at tisse i sengen ved en fejl. Det er der ikke noget galt i. Jeg kan dog sagtens forstå, hvis du blev overrasket, da du vågnede og mærkede noget vådt.
Jeg tænker, at der måske var en god grund til at du tissede i sengen. Som du selv siger, havde du drukket meget vand inden du gik i seng. Så giver det rigtig god mening, at din blære havde brug for at blive tømt. Hvis du så samtidig sov indtil klokken 12, tænker jeg, at din blære nok har holdt sig ret længe.
Hvis vi tager en ballon som et eksempel. Ballonen er elastisk, men kan kun pustes op til en vis størrelse. Ellers vil den jo sprænge. Lidt på samme måde, kan mennesket blære også kun rumme en vis mængde tis, før den har brug for at blive tømt. Ellers føles ubehageligt at blive ved med at holde sig. Kan du mon genkende den følelse fra andre tidspunkter?
På den måde, var det faktisk en ret naturlig måde din krop reagerede på. Kan du følge mig i den tanke?
Det kan også være, at du har drømt at du gik på toilettet. Det kan faktisk godt ske, også selvom man måske ikke kan huske nogen drøm, når man vågner.
Jeg håber meget, at mit svar kunne hjælpe. Husk dig selv på, at det kan ske for alle!
Hvis du har brug for flere råd eller en uddybende snak, er du også meget velkommen til at ringe eller skrive ind på 116111. Så ser vi på, hvordan vi ellers kan hjælpe.
Kærlige hilsner fra BørneTelefonen