Ting i mit liv

Hej BB!
Jeg har skrevet herind jeg ved ikke hvor mange gange, men har aldrig fået svar så det håber jeg at jeg får nu.

Jeg har rigtig meget i mit liv lige nu, så der er ting der nager mig.
1. Jeg ser tyk ud i forhold til ALLE pigerne i min klasse. Så jeg er begyndt på at lade vær’ med at spise SÅ meget og motionere mere.
2. Har haft det svært i nogle måneder da jeg fandt ud af at min veninde har fået kræft og en blodprop. Jeg plejede at være en ordenspige og laver ALTID lektier, men efter det roder der på mit værelse og jeg laver ikke mine lektier. Hun er min bedste veninde og kan næsten ikke tænke på andet.
3. Min anden bedste veninde bliver mobbet. Hendes far blev voldelig derhjemme da vi gik i 2 klasse, så hun skulle flytte til en hel anden by og skole. Jeg blev knust og var altid ked af det. Hun kom så tilbage i 4 klasse hvor hun havde flyttet 4 gange og på ALLE skoler blev hun mobbet. Hun kom tilbage pga. Hendes far døde. Hun er aldrig blevet mobbet i vores klasse men efter hun kom tilbage er hun blevet mobbet af næsten alle i klassen. Så det tænker jeg også over, vi har også snakket meget om at flytte skole sammen da vi begge hader vores klasse, hvilket fører os til punkt
4. Jeg har fundet ud af at jeg bliver bagtalt af de fleste piger i min klasse, så jeg snakker ikke med dem. Og har flere gange gået over til dem og sagt at de skal stoppe men det forstår de ikke.
5. Jeg har flere gange tænkt over selvmord men tør ikke alligevel. Kan ikke tåle at se blod så jeg er ikke en “cutter”.
6. Jeg vil VILDT gerne tabe mig så plz kan i ikke skrive hvor mange kalorier/kcal jeg skal have hver dag hvis jeg vil tabe mig. Vejer 51 kg og er 158 cm høj.
Det som jeg har fundet indtil videre er:
Proteiner: 153 g
Kulhydrater: 167 g
Fedt: 48 g
Kalorier/kcal: 1200
Er det nok eller for meget eller hvad? Hvis man gerne vil tabe sige?

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige

Hvor er det godt, at du er blevet ved med at skrive herind – for jeg kan da godt se, at du har mange ting at tumle med i dit liv lige nu. Det er desværre sådan, at vi ikke altid kan nå at besvare alle de breve, vi får. Det har du oplevet – men alligevel har du ikke opgivet at få svar. Det er sejt af dig – det viser, at du tør holde fast i, at du lige nu står i en situation, du skal have hjælp til at løse. Det er en stor styrke hos dig.

Jeg får lyst til at sige til dig, at du lyder som en rigtig god og omsorgsfuld veninde. Du er opmærksom på, hvordan dine veninder har det, og jeg kan høre, at du er meget bekymret for dem. Det lyder også som om, de begge to har det rigtig svært. Derfor må det være rart for dem, at du er der til at støtte dem.
Jeg kommer dog også til at tænke på, hvem der støtter dig i alt det svære?

Du skriver, at du plejer at være et ordensmenneske – men at du nu ikke får lavet dine lektier, og at det roder på dit værelse. Er der mon ikke nogle voksne, der har lagt mærke til, at du har ændret dig og har det skidt? Jeg tænker nemlig, at det kunne være en rigtig god ide, at du får talt med nogen om alle de ting, du skriver om i dit brev. Når man har så mange spørgsmål og tanker, som du har og endda har tænkt på selvmord, så er det vigtigt at få snakket med en sød voksen. Måske dine forældre vil være gode at tale med? Det kan også være, at der er en voksen fra skolen/klubben eller din familie, du føler dig tryg ved?

Jeg tænker, at det er vigtigt, at du også får fortalt den voksne, at du bliver bagtalt i skolen. Det er super sejt af dig, at du selv har sagt fra overfor de piger, der bagtaler dig. Desværre har de ikke forstået, at de skal stoppe, og derfor er det vigtigt, at din lærer får at vide, hvad der foregår. Han eller hun har pligt til at hjælpe dig med at have det godt i klassen. Måske kan du og din veninde sammen tale med din lærer?

Jeg ved fra mange andre piger på din alder, at det er normalt at være usikker over sin vægt og krop. I din alder sker der rigtig meget med kroppen – og når du synes, du ser tyk ud i forhold til de andre piger, kan det faktisk handle om, at du er ved at udvikle dig og få flere kvindelige former. Det sker for alle piger i din alder men i forskelligt tempo. Det kan godt være hårdt, hvis man er en af de første, der oplever denne udvikling. Mon det er sådan, det er for dig?

Jeg kan ikke ud fra din vægt og højde vurdere, om du vejer for meget. Det afhænger igen af din udvikling – og derfor skal man passe på med at gå på slankekur, når man er 13 år. Din krop har brug for en masse sund mad for at kunne udvikle sig til at blive stærk og sund. Jeg tænker derfor, at det måske kunne være en god ide for dig, at tale med sundhedsplejersken på skolen. Hun kan hjælpe dig med dine tanker om krop og vægt – og give dig råd til, hvordan du sørger for at blive rigtig sund.

Jeg håber meget, at du kan finde en voksen at snakke alle dine tanker igennem med. Hvis du har lyst til at snakke med en voksen, du ikke kender, kan du ringe til BørneTelefonen på 116111. Det er gratis og du er anonym.

De bedste tanker og ønsker fra
BørneTelefonen

Få flere gode råd om Sygdom i familien

Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.

Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?

Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.