Brev
Tidlig pupetet
Hej,
jeg er en pige på 13 år og alle i mine klasse er kommet i pupeteten (altså pigerne) og de er 12-13 flest 12 ,og de har fået bryster og deres menstruation.
Så nogle gange siger de til mig at jeg ikke ligner en på 13 eller også kalder de mig flad, fordi jeg ikke har mine bryster endnu og jeg har heller ikke fået min menstruation. Jeg ved godt at det bare er for sjov og nogle gange griner jeg også men Jeg bliver ked af det inde i.
Jeg siger det ikke til dem fordi de er mine venner nogle af dem og fordi de sikkert bare er helt ligeglade. De er faktis nogle rigti gode venner og jeg vil ikke ha at de bliver sure på mig. Jeg ved bare slet ikke hvad jeg skal gøre.
PS: idag sagde de at jeg var flad og der sad en dreng bag ved os og det var bare så pinligt, men jeg sagde ikke noget.
PLZZ Hjælp mig!
Hilsen pigen i den tidlige pupetet
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Hvor er det bare godt, at du har skrevet herind. Det er helt okay og normalt, at du griner sammen med dine veninder over det, de siger til dig, selvom du faktisk bliver ked af det indeni. Det kan nemlig være rigtig svært at sige fra over for en hel flok af veninder. Særligt hvis det handler om noget, man selv er lidt ked af. Og så kan man godt reagere ved at grine – selvom man slet ikke synes, det er sjovt.
Det kan være svært, at være en af de piger, som ikke har fået bryster eller menstruation endnu. Lige som det også kan være svært, at være den første i en klasse, der får det. Jeg ved fra andre, at man nogle gange kan komme til at føle sig lidt uden for. Mon du har det på den måde?
Det er dejligt for dig, at du har nogle rigtig gode veninder i klassen. Men du skriver, at du ikke har sagt til dem, at du bliver ked af det. For du er bange for, at de bliver sure på dig.
Men, hvordan ville du egentlig have det, hvis situationen var omvendt. Og en af dine veninder, fortalte, at hun var ked af, at I kommenterede på, at hun ikke havde fået bryster endnu. Og endda også sagde det, mens der var drenge til stede? Mon ikke du ville blive lidt flov – i stedet for sur?
Jeg tænker, at det vil hjælpe dig at få sagt fra over for dine veninder. For det er faktisk ikke ok, at de kommenterer på, hvordan du ser ud. Derfor vil jeg råde dig til at starte med at tale med en af dine veninder. Fortælle hende, at du faktisk bliver rigtig ked af det, når de laver sjov med, at du ikke har fået bryster endnu. Og så kan hun hjælpe dig med at få de andre piger til også at stoppe. Hvis du synes, det er svært at fortælle hende, kan du måske skrive det i en SMS, i et brev eller måske ringe til hende og fortælle det? Mon ikke hun vil kunne forstå, hvordan du har det.
Det kan også være, at det kan hjælpe dig at tale med din mor? Så kan hun støtte dig i at få det sagt til dine veninder. Og I kan sammen tale om, hvordan hun havde det, da hun var i din alder. Som regel begynder man nemlig at få bryster og menstruation i samme alder, som ens mor fik det.
Jeg håber, at du får talt med nogen omkring dig om, hvordan du har det, så du kan blive glad igen.
Mange hilsner Børnetelefonen