Brev
Tidlig Pubertetsudvikling.. En mærkelig trang?
Kære BB
Jeg er en pige på 10 år som er kommet, ret tidligt i puberten. Jeg har allerede fået bryster og hår her og der.. For ikke så lang tid siden fik jeg min første menstruation. Jeg syntes det er lidt overvældend, fordi der er masser af piger der først får det når de er 15-16. Når jeg ligesom skal have hjælp omkring mens. (når jeg ikke spørger min mor.) skal jeg læse i blade som “Vi Unge” Der står fx. en masse ord jeg ikke kender..
Jeg skal starte i femte klasse efter ferien og på vores skole får vi først sexundvisning i 7. Fordi jeg er den eneste pige fra min klasse som er sådan rigtigt i puberteten føler jeg mig en smule “hjælpeløs”. Jeg har for det meste altid være “Far’s pige” og har så ikke så tæt forhold til min mor. Min mor siger at én af grundene til at min menstruation er udløst hurtigt er fordi jeg måske er lidt drenge optaget.. eller.. ikke sådan rigtigt men måske lidt mere end de fleste piger på min alder..
Jeg har en veninde (lad os kalde hende K) som også er lidt af en tweenie, men dem som ikke går i min klasse er lidt ligesom mine gode veninde, jeg vil bare ønske jeg havde fået det senere!! For jeg tror enden at drengene glor meget på mig eller også bliver de tændt af mig måske i 6. fordi jeg har store bryster og de andre piger bare har nogle små buler.
Der er jo nogen der ønske sig det men jeg har det bare sådan lidt som om jeg er teenager, fordi at jeg tror min udvikling påvirker min synsvinkel.. Det kan være jeg skriver som om jeg et ældre, det høre jeg tit! Men jeg har det bare som om jeg er 14 år.. Og min mor virket bare så mega overbeskyttende at jeg hele tiden skændtes med hende..! Og jeg kan godt lide min mor men jeg reagere bare som en teenager..
Jeg kan høre mine forældre snakke om min udvikling om aftenen, og jeg får lidt skyldfølelse.. for jeg kan godt forstå at mine forældre sidder i en lidt svær situation og ikke rigtig ved hvordan de skal takle det.. Jeg onanere og mere end normalt og føler meget mere efter min krop fordi jeg er bange for at få menstruation midt i skole tiden.. Jeg bliver ved med at fantasere om de masse pinlige situationer jeg kommer til at være i.
Jeg har ingen lære jeg kan betro mig til.. jeg er endentlig ikke genert generelt men de fleste får det som 12 årige..! Jeg har mødt en mega sød dreng over nettet som lige er flyttet til København hvor jeg også bor. Men hverken hans eller mine forældre ved at vi ligesom har kontakt.. eller hvor meget vi rent faktisk holder af hinanden.
Jeg dyrker RET meget håndbold og svømmer nu og da et par baner.. Men hvis jeg skal bade imens jeg har menstruation findes der så en slags svømme/sportsbind? Jeg er lige på kanten til et nervøst sammenbrud, men jeg holder hovedet koldt så godt jeg kan! Min pubertetsudvikling påvirker mig virkelig meget i øjeblikket og jeg føler virkelig at der er ingen der kan hjælpe mig men håber VIRKELIG at I kan!:-)
Knus C
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære C.
Mange tak for dit brev. Sikke en svær situation du er kommet i, hvor er det godt, at du har skrevet. Jeg håber jeg kan hjælpe dig lidt på vej med nogle af dine spørgsmål.
Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er overvældende at have fået menstruation, og også føler dig en smule "hjælpeløs", når du er 10 år gammel. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du virker meget moden af dig på nogle områder og kan godt forstå, hvis du måske føler dig lidt alene med en krop, der er nået så langt i sin udvikling.
Du skriver, at du er startet i 5. kl og der først er sexundervisning i 7. kl på din skole. Jeg ved ikke, hvordan det er på din skole, men langt de fleste steder ligger der en eller anden form for pubertetsundervisning, der handler om kroppens udvikling fra barn til voksen omkring 5. klasse. (Hår, bumser, bryster, hygiejne, menstruation, stemmen i overgang mv.)
Dette netop fordi nogle er kommet i puberteten og andre er på vej til at komme det. Du fortæller, at du ikke kan betro dig til din lærer, men måske kunne du (eller får din far/ mor til at) spørge, om der kommer pubertetsundervisning i dette skoleår?
Sexualundervisning handler mere omkring seksualitet, kærester, lyst og beskyttelse mod uønsket graviditet, og langt de fleste steder er denne undervisning først i overbygningen fra 7.-9. kl.
Du fortæller, at du får skyldfølelse af, at du kan høre dine forældre tale om din udvikling om aftenen. Du fortæller også, at du har et godt forhold til din far, og du nogen gange bliver uenig med din mor.
Jeg tror, du har helt ret i, at dine forældre måske ikke helt ved, hvordan de skal tackle det. Jeg tænker, at når du kan høre de taler om dig, kunne det måske være godt, hvis du kunne blande dig i deres snak og blive en del af det, så I sammen kan få talt om, hvad det er der sker med dig? Tror du, at du ville kunne det?
Du skriver, at du er bange for at få menstruation i skoletiden, og kommer til at fantasere om andre pinlige situationer. At tænke over, hvad der kan gå galt og måske være opmærksom på ikke at træde ved siden af, er en helt normal følelse, specielt hvis man i forvejen skiller sig lidt ud fra gruppen.
Du spørger, hvad du kan gøre, hvis du får menstruation i svømmehallen. Nogle piger bruger tamponer, når de skal svømme, andre undlader at svømme i de dage, hvor menstruationen er kraftigst.
Du efterspørger en, der kan hjælpe dig i forhold til de spørgsmål, du har om din udvikling. Jeg tænker, at du vil kunne få stor hjælp af sundhedsplejersken på din skole. Hun ved en masse om kroppen, pubertet, sex, familie og meget andet. Du kan spørge en af dine lærere eller på kontoret, hvordan du kommer i kontakt med sundhedsplejersken, så kan de hjælpe dig videre.
Jeg håber, jeg har lettet nogle af dine frustrationer og fået svaret på dine spørgsmål. Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive ind på UngeChatten, hvis du har brug for at tale med en voksen.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.
Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.