Tamponer

Hej

Jeg er en pige på 15 år, og som de fleste andre piger på min alder, har jeg menstruation.

Jeg har bare et problem. Jeg kan ikke bruge tampon. har prøvet at sætte en op mange gange, men det er aldrig lykkes for mig. Det gør ondt, og jeg kan ikke helt finde ud af hvilken vej “den” går.

Har i eventuelt nogle tips til hvordan det kan blive nemmere?

Hilsen den forvirrede teenager

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Tak for dit brev. Det kan være ret forvirrende og svært at finde ud af, hvordan man lige gør med sådan en tampon.

Der er forskellige størrelser og tamponer at vælge imellem. Så jeg vil råde dig til at øve dig med den mindste størrelse du kan købe – mini.

De fleste tamponer kommer dog med et pap- eller plastiskhylster, som man bruger til at føre tamponen ind.

Tamponen suger jo fugt fra skeden, og derfor skal man give sig god tid til at føre tamponen på plads.

Snoren skal hænge ud af skeden, så man forsigtigt kan trække i den, når tamponen skal ud igen.

Man skal ikke være bange for at skubbe tamponen for langt ind – den kan ikke komme så langt ind, at man ikke kan få fat i den igen – vigtigt at snoren er ud af skeden.

Hvis det gør ondt at have tamponen inde i skeden, er det ofte fordi, at den sidder for langt ude.

Det er en god idé at starte med at sætte tamponen ind meget stille og roligt. Så det er vigtigt, at man er et sted, hvor man ikke føler sig presset til at skynde sig.

Ofte går det lidt lettere, hvis man kan løfte det ene ben lidt. Man kan f.eks. sætte den ene fod på låget af toilettet, sætte sig på hug eller ligge på siden (især de første gange).

På den måde er det måske også lidt lettere at komme til og sætte tamponen op, mens man stille puster vejret ud.

Det kan være en idé, lige at tjekke sin skede ud – ved at kigge med et spejl. Det kan give en god fornemmelse for, hvordan du bedst muligt sætter tamponen ind.

Når man køber en pakke tamponer er der tit en vejledning med tegninger, der viser, hvordan man skal sætte tamponen op.

Den ligger gerne inde i æsken (der er tit en masse tekst på, men hvis man folder papiret ud, er der også gerne en billede vejledning). Måske giver det hele mere mening, når du har set den?

Vi har også lavet en vejledning, du kan finde her: Bind, tampon, menstruationskop – Hvordan gør man!? Jeg håber, det kan hjælpe dig.

Ellers kan det godt kræve nogle forsøg, før det lykkes, så det er bare med at prøve – og have lidt tålmodighed, så skal det nok komme.

De bedste hilsner

BørneTelefonen

få flere råd til menstruation

Menstruation er noget af det mest naturlige for piger at have. Det er et tegn på, at kroppen fungerer, som den skal. Alligevel kan det være lidt svært eller pinligt at snakke om. Det vil vi gerne hjælpe dig med!

På vores side om menstruation kan du blive klogere på, hvad menstruation er og få gode råd til, hvordan du taler om den og en guide til bind, tampon og menstruationskop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.