Tamponer? (Ridning)

Hej.

Jeg er en pige på 13 år, som har haft menstruation i lidt over et år, nu. Jeg rider rigtig meget, og når jeg har menstruation syntes jeg at det er rigtig ubehageligt at bruge bind.

Jeg skal også snart ud og starte stævner (der skal man have hvidt tøj på) så derfor, ville jeg spørge – er jeg for ung til bruge tamponer?

Min menstruation er nogenlunde regelmæssig (sådan ca.).

Kh. den spekulerende pige 🙂

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev. Om man bruger bind eller tamponer er for menstrautionens skyld ligemeget, det afhænger af, hvad man selv synes er rarest.

Derfor synes jeg fint, at du kan starte på at prøve med tamponer når du rider (selvom du er ung). Det kan kræve lidt øvelse at få en tampon til at sidde rigtigt, så man ikke kan mærke den og det ikke er ubehageligt. Vær lidt forsigtig i starten, når du prøver og det er en god ide at starte med den mindste størrelse.

Har du måske en veninde, som har prøvet tamponer? Eller din mor? Så kan det være, at de måske kan guide dig lidt i hvordan man gør. Der er også en beskrivelse på hvordan man gør i pakken. Bare husk, at det ikke skal gøre ondt.

Jeg håber det lykkes for dig, så du får nogle gode stævner. Rigtig meget held og lykke.

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.