Brev
Tampon
Kære BørneTelefonen
jeg har rigtig meget brug for at bruge tampon pågribe af mine voldsomme blødninger.
Jeg sagde det så til min mor og allerede damme dag kom hun hjem med en pakke.
Hun har forklaret mig hvordan jeg stikkets en op og jeg har set mange youtube videoer og ved nogenlunde hvordan jeg gør, problemet er så bare at jeg ikke ved hvor den skal stikkes.
Jeg ved ikke hvor min skede sidder hver gang jeg prøvet gør det bare ondt eller jeg kan ikke få den op.
Hvor sidder min skede?
Jeg har rigtig meget brug svar for om lidt tid skal jeg til Lalandia med mine venner. Og bagefter skal jeg ud og rejse
Tak på forhånd
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Det lyder fedt, at du skal til Lalandia med dine venner. Og jeg skynder mig at skrive et svar til dig, så du kan komme afsted, uden at tænke på det med, at du har menstruation.
Du skal føre tamponen ind i det hul, der hedder skedeåbningen. Skedeåbningen sidder mellem dit numsehul og din klitoris. Måske ved du ikke, hvad din klitoris er? Det er en lille knop, der kan føles lidt som en ært. Den er meget følsom og sidder øverst oppe i skeden.
Jeg vil råde dig til at tage et spejl og så få kigget godt på, hvordan du ser ud dernede. Det vil nemlig kunne hjælpe dig med at finde det rigtige hul. Måske skal du forsigtigt flytte dine kønslæber, før du kan se hullet. Dine kønslæber ligner lidt blomsterblade, og de kan dække for skedeåbningen.
Derudover kan du måske bruge disse råd:
De første gange, man bruger tampon, er det bedst at bruge dem, som ikke har indføringshylster. Så kan du nemlig bedre mærke efter med fingeren, om din tampon sidder rigtigt.
Når du sætter tamponen op, skal du forsøge at slappe af.. Det hjælper at sprede benene og sætte den ene fod op på toiletbrættet. Du skal ikke sidde på gulvet. Det kan presse skeden sammen, så du har svært ved at se skedeåbningen.
Tamponen peger op og bagud, når den sidder rigtig.
Husk at skifte den tit, så du ikke bliver syg.
Jeg ønsker dig rigtig god tur med dine veninder og god rejse
Kærlig hilsen
BørneTelefonen