Brev
Tænder ikke på sex – PLEASE SVAR
Hej Børnetelefonen:)
Jeg er en dreng på 14 år.
1. Jeg prøver nogle gange at se porno, men jeg tænder virkelig ikke på det.. Jeg kan godt nogle gange synes, at det er lidt klamt. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.
2. Jeg kan heller ikke onanere. Jeg prøver en gang imellem, men intet sker.
Jeg ville sætte VIRKELIG stor pris på, hvis I ville hjælpe mig!
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Vi vil rigtig gerne hjælpe dig herinde på BørneTelefonen!
At være blevet teenager er et stort skift fra at være et barn. Hvornår det sker er forskelligt, men når det sker, og kroppen rammes af teenagehormoner, vækkes ofte lysten til at have en seksualitet og tanker om sex begynder at fylde mere og mere.
Mange ting sker, når man bliver teenager og bliver ofte afprøvet for at opdage, hvad der er ens præferencer. Altså hvad ens krop reagerer positivt på, som med at onanere. Onani og det at onanere, er der ikke en bestemt opskrift på. Her handler det om at lytte til kroppens signaler og gøre det, der føles rart.
Så i forhold til onani er mit råd til dig, at gå på opdagelse i din krops signaler, så vil din krop vil helt sikkert fortælle dig, når noget føles rart.
I forhold til det at se porno er mit råd til dig, at hvis du finder det lidt klamt, så lad vær med at se det. Så kan det være fordi, det går over dine grænser og ikke er noget for dig. Og hvis du alligevel vælger at se på porno, så husk at porno handler om at tjene penge, ikke følelser og kærlighed. Porno kan også være med til, at man ikke har lyst eller tror, at sex og onani skal være ligesom i pornofilmen, og det er slet ikke sådan i virkeligheden. Måske vil det være en idé at droppe porno og få en fornemmelse for dig selv og det du synes er rart. Det tror jeg, vil være en god måde at finde ud af, hvad der er bedst for dig.
På vores hjemmeside har vi et tema om sex og seksualitet, som måske vil kunne være en hjælp til andre spørgsmål:  https://bornetelefonen.dk/tema/sex-seksualitet
Kram fra BørneTelefonen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?