syndes jeg er for tyk

hej.
jeg er en pige på 12 år jeg er 1,58 høj og vejer 77.6 kg jeg vil rigtig gerne tabe mig mig men det er svært.
min far bliver ved med at tale om min vægt også foran hans og mine venner, vær gang han snakker om min vægt siger han at det ikke er for hans skyld det er for min men føler virkelig at han kan være ligeglad med min vægt det er min krop og ikke hans. vær gang han snakker om min vægt sår begynder jeg og græde og han er ligeglad.
tak på forhånd

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år,

Tak for dit brev. Det er godt du skriver til os, så du ikke skal gå alene med dine tanker og følelser.

Jeg kan godt forstå du bliver rigtig ked af det, når din far bliver ved med at tale om din vægt – også foran andre. Det føles bestemt ikke rart at blive udstillet på den måde.

Jeg vil gerne prøve at komme med et par forslag.

Jeg ved ikke hvorfor din far har brug for at tale så meget om det. Han siger det er for din egen skyld og jeg gætter på, at det er hans måde at give dig sin kærlighed på. Han bekymrer sig måske for din sundhed og trivsel og vil hjælpe dig.

Men det er selvfølgelig ikke den måde du føler dig elsket på, når det han siger mere føles som en kritik – det gør faktisk rigtig ondt!

Mange voksne ved simpelthen ikke, hvordan de skal tale med deres børn for at hjælpe dem bedst.

Du skriver du har følelsen af at han er ligeglad med dig, når du bliver ked af det. Det lyder bestemt ikke rart og jeg synes det er vigtigt, at få din far til at forstå at han ikke hjælper dig på denne her måde.

Hvad mener din mor om det hele? Kan du prøve at forklare det til hende, så hun måske kan hjælpe dig og din far til at få en god snak om det? Eller er der en anden voksen som du taler godt med? En moster, eller en lærer fra skolen måske? Det vil være godt, hvis en anden voksen kan hjælpe dig med at få forklaret din far, hvad det gør ved dig, når han siger de ting han gør.

En anden mulighed er, at skrive et brev til din far, hvor du forklarer ham om, hvad du tænker og føler. Her på hjemmesiden kan du få en guide til hvordan du får skrevet et brev: Skriv det til nogen.

Du skriver at du gerne vil tabe dig, men det er svært. JA – det kan være rigtig svært at tabe sig og du behøver hjælp og støtte til det. Når man skal tabe sig, er det vigtigt at det bliver gjort på en sund måde for kroppen. I din alder er det ekstra vigtigt fordi du også er i gang med at vokse og komme i puberteten.

Dine forældre kan også ringe til ForældreTelefonen, så kan de få hjælp og råd til hvordan I finder ud af det sammen. Det er nemlig deres ansvar at hjælpe dig med at tabe dig på den rigtige måde. Det skal du ikke stå alene med. Ellers er det også noget som din læge vil kunne rådgive dig omkring, måske henvise til en diætist – hvis lægen altså mener, at det virkelig er nødvendigt at du taber dig.

Det er vigtigt at holde fast i, det du så fint selv skriver: Det er din krop, ikke din fars eller nogen andres. Den skal ikke se ud på en særlig måde, det handler mest af alt om at have det godt i den!

Jeg håber du kunne bruge mine forslag til noget og finder mod til at få forklaret din far, hvad det gør ved dig, når han taler så meget om din vægt. Du virker som en handlekraftig pige med styrke, så det håber jeg du kan bruge her også.

Du har taget det første vigtige skridt ved at skrive til BørneTelefonen ,og derfor tror jeg også på, at du kan tage det næste skridt for at hjælpe dig selv. Hvis det ikke virker at få din far til at forstå dig, er du velkommen til at kontakte os igen.

Held og lykke og varme tanker fra BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.