Brev
Svedlugt
Hej
jeg er en pige på 13, som først lige er begyndt at gå ind i puberteten
og jeg har oplevet meget at jeg lugter hurgtigt og meget under armene selvom at jeg går i bad hver morgen (og går med deodorant) kan jeg lugte, så snart jeg kommer over på skolen,
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
jeg vil ikke have at folk begynder at drille mig med det, da drengene allerede driller mig med at jeg ikke er gået i puberteten og de andre piger er…..
Please hjælp mig.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 13 år
Det er bare træls at lugte af sved. Det er godt, at du selv er opmærksom på det - det er nemlig ikke alle, der kan lugte det. Det er jo helt normalt at svede og komme til at lugte, når man er i puberteten.
Du bader og bruger deodorant og alligevel lugter af sved. Mon du også tager en ren bluse på? Nogen gange kan lugten af sved sidde i tøjet, hvis det ikke bliver vasket. Så måske er det i blusen, at svedlugten er? Ellers kan du tjekke om blusen lugter af sved (især ved armehulen), inden du tager den på.
Kan du spørge nogen veninder om de synes, du lugter af sved? Eller din mor? Måske der det kun er dig, der oplever dette. Uden andre lægger mærke til det?
Hvilken deodorant bruger du og bruger du nok? Måske du kunne gå til butikken og spørge hvilken deodorant, som er bedst til dig og holder længst. Måske skal du bruge en roll-on deodorant. Den ruller/smører deodorant op i selve armehulen og virker direkte på huden. Man kan købe roll-on deodoranter uden parfume. De plejer at være meget effektive mod svedlugt. Du kunne også medbringe din deodorant til skolen og tage lidt mere på, når du kommer frem hver morgen. Måske skal du prøve en roll on først og se om det hjælper dig.
Du er i puberteten - uanset hvad drengene siger, så er du i puberteten. Og drengerne i klassen skal ikke drille dig. Alle skal have det godt i skolen. Det sker desværre ofte, når I begynder at komme i puberteten, at nogen begynder at drille. Derfor er det vigtigt, at læreren taler med jer i klassen. Så I kan få en god snak sammen.
Hvis det fortsat er et problem, må du gå til din lærer igen, dine forældre eller en anden voksen. De skal holde op med at drille.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen