Brev
Svedeture
Hej.
Jeg er en pige på 15. Jeg skriver her, fordi jeg har haft nogle voldsomme svedeture, og jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre ved det.
Det er sket to gange for nyligt. Jeg går altid med trusseinlæg, da jeg oplever meget udflåd. Begge gangene husker jeg, at jeg ikke havde trusseindlæg på, og tænkte på det inden jeg faldt i søvn, fordi jeg var lidt nervøs får udflåden.
Jeg faldt i søvn og vågnede igen omkring to timer efter, badet i sved. Mine underbukser var gennemblødte af sved og min trøje var også næsten helt gennemblødt. Meget af min dyne og noget af lagenet var også blevet vådt af sved.
Når jeg vågner er jeg stadig meget træt, og kan mærke at jeg bliver kold, selvom sveden drypper af mig. Jeg måtte stå tidligt op for at gå i bad, da jeg var bange for at lugte, og jeg skiftede sengetøj senere.
Disse svedeture generer mig meget og jeg vil meget gerne vide hvorfor jeg får dem, og hvad jeg kan gøre ved det.
Hilsen mig
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Det lyder ikke rart med den slags svedeture, og det må også være irriterende, at det forstyrrer din nattesøvn.
Jeg tænker på, at svedeturene måske har noget at gøre med puberteten og de forandringer, der sker med din krop i den forbindelse. Mon du har talt med eksempelvis din mor om det? Jeg tænker i hvert fald, at det kunne være rart for dig at dele det med en, du har tillid til.
Jeg tænker ikke umiddelbart, at det er noget du skal være bekymret for, men hvis det fortsætter med at fylde så meget, tænker jeg, at du måske skal gå til din læge og få en snak om det.
Jeg håber, at det kan hjælpe dig videre. Ellers er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111.
Mange hilsner
BørneTelefonen