Sveder.

Hej bb.

Jeg har et problem.

Jeg sveder virkelig meget. Mine trøjer lugter altid af sved. Min veninde spurgte mig også på et tidspunkt om jeg overhovedet vaskede mig grundigt nok.

Jeg vasker mig hver dag med vand og sæbe. Men det er bare ikke nok. Jeg har brug for en deo. Men jeg tør ikke spørge min mor. Hun plejer altid bare at sige at jeg skal vente med disse ting til at jeg bliver 13 år. Men jeg kan ikke vente. Min far vil jeg heller ikke spørge for han vil snakke med min mor om det først.

Hjælp mig.

Kh. Mig.

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Mange tak for dit brev. Du skriver i dit brev, at du sveder meget, og du fortæller også, at din veninde siger, at hun kan lugte, at du sveder… Som du selv skriver i dit brev, så bør man i puberteten vaske sig hver dag, ligesom du allerede gør. For at sikre, at man holder sig frisk hele dagen, bruger mange en deodorant. Det forslag kommer du også selv med i dit brev… Det er meget forskelligt, hvornår man kan få brug for at bruge deodorant.  Du er ikke den eneste, der som 10 årig, har fået brug for det.

Man kan få mange deodoranter, som ikke har en duft, men som bare modvirker sved…

Men som du skriver, så oplever du, at det er rigtig svært at få spurgt din mor om at få sådan en, fordi du regner med, at hun syntes, at du skal vente til du bliver 13 år… Jeg forstår godt, at det kan være rigtig svært og måske ligefrem pinligt… Men for dig handler det jo ikke om, at du gerne vil dufte af blomster eller have en smart parfume… Det handler jo om, at du føler dig utilpas, når du ved, at du lugter af sved… og det er ikke rart.

Jeg tænker, at din mor måske ville kunne forstå det, hvis du forklarer hende, hvad din veninde siger til dig…

Hvis du ikke føler, at du kan gå til din mor, kunne det måske være en mulighed at snakke med sundhedsplejersken på skolen… Hun vil også kunne snakke med dig om kroppens udvikling, og hvordan man kan forhindre lugten af sved. Måske ville hun kunne hjælpe dig med at tale med din mor om, at du på trods af, du kun er 10 år, godt kan have fået brug for at bruge deodorant. Måske har hun noget materiale om før-puberteten, som du kunne give til din mor og far.

Husk at der også altid er en god voksen at snakke med på BørneTelefonen på 116 111 . Det er gratis at ringe - og du behøver ikke fortælle, hvem du er.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.