Brev
Sved!
Hej BørneTelefonen/brevkasse
Jeg syntes selv jeg står i sådan en ret stor problem.
Når man kommer i puberteten kommer man jo også til at svede mere ind man gjorde før, Og det er self ikke det der er problemet, Men det er simpelhen at jeg sveder som en gammel gris. Og det er lige meget hvad jeg laver F.eks sport,træning,hoppe på trampolin osv osv….
Og det gør mig på en eller anden måde rigtig ked af det, For jeg syntes virkelig at det er pineligt, man kan virkelig se når jeg sveder, jeg kan tøre sved af og det er self ikke særlig rart!
Jeg ved ikke helt om i kan forstå mit problem, det er ihværtigfald noget jeg går og er ked af!
Hilsen den 13 årige pige som sveder rigtig meget
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Mange tak for dit brev. Jeg er glad for, at du valgte at skrive ind til BørneTelefonen. Jeg kan godt forstå, at du bliver rigtig ked af det, når du sveder. Det er da virkelig irriterende at svede, og man bliver flov, hvis nu andre lægger mærke til det.
Du har helt ret i, at man kommer til at svede mere, når man er kommet i puberteten, og sveden lugter mere end den gjorde før. Det er en helt naturlig ting, du oplever lige nu, og det er noget, der sker for alle, når de kommer i puberteten, fordi kroppen er i gang med en stor udvikling.
Nogle sveder selvfølgelig mere end andre, og mængden af sved er også forskellig, alt efter hvor aktiv man er. Under sport og træning sveder man mere, end man ville gøre, hvis man sad stille.
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har snakket med nogle af dine veninder om det? Hvis der er noget man er ked af, hjælper det som regel at få lov at snakke om det, selvom det godt kan være svært. Måske oplevernogle af dine veninder det samme, eller måske oplever de andre forandringer ved kroppen, som de tænker meget over og måske er kede af.
Det er rigtig svært at gøre noget ved, at man sveder, fordi det er kroppens måde at komme af med varmen. Men man kan i stedet gøre noget ved, at det ikke ses ligeså tydeligt, og at det heller ikke lugter.
Hvis man lugter meget af sved, er det en rigtig god idé at tage et dagligt brusebad, samt bruge en deodorant efter man har været i bad. En god idé når man dyrker sport er, at have noget tøj på, der er beregnet til at træne i. Det hedder også svedabsorberende tøj. Det gør, at kroppen bedre kan få luft, når man har det varmt. Hvis man til dagligt har tætsiddende tøj på, ses det tydeligere at man sveder, end hvis man har løst tøj på.
Kunne det være en mulighed for dig at snakke med din mor eller far om, hvor ked af det, det gør dig, at du sveder meget? Så kunne I ammen tage ud og finde en god deodorant, og eventuelt nyt træningstøj hvis det er noget, der kunne hjælpe.
Hvis du ikke har lyst til at snakke med dine forældre om det, kunne sundhedsplejersken på din skole være en mulighed eller eventuelt din idrætslærer. De har helt sikkert mødt problemet hos mange andre unge på din alder, og ved hvor meget det kan påvirke humøret, når man sveder meget.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar. Du er også altid velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at snakke med en af vores rådgivere. Held og lykke med det hele.
De kærligste hilsner fra BørneTelefonen