Sved!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Mange tak for dit brev. Jeg er glad for, at du valgte at skrive ind til BørneTelefonen. Jeg kan godt forstå, at du bliver rigtig ked af det, når du sveder. Det er da virkelig irriterende at svede, og man bliver flov, hvis nu andre lægger mærke til det.

Du har helt ret i, at man kommer til at svede mere, når man er kommet i puberteten, og sveden lugter mere end den gjorde før. Det er en helt naturlig ting, du oplever lige nu, og det er noget, der sker for alle, når de kommer i puberteten, fordi kroppen er i gang med en stor udvikling.

Nogle sveder selvfølgelig mere end andre, og mængden af sved er også forskellig, alt efter hvor aktiv man er. Under sport og træning sveder man mere, end man ville gøre, hvis man sad stille.

Jeg kommer til at tænke på, om du mon har snakket med nogle af dine veninder om det? Hvis der er noget man er ked af, hjælper det som regel at få lov at snakke om det, selvom det godt kan være svært. Måske oplevernogle af dine veninder det samme, eller måske oplever de andre forandringer ved kroppen, som de tænker meget over og måske er kede af.
Det er rigtig svært at gøre noget ved, at man sveder, fordi det er kroppens måde at komme af med varmen. Men man kan i stedet gøre noget ved, at det ikke ses ligeså tydeligt, og at det heller ikke lugter.

Hvis man lugter meget af sved, er det en rigtig god idé at tage et dagligt brusebad, samt bruge en deodorant efter man har været i bad. En god idé når man dyrker sport er, at have noget tøj på, der er beregnet til at træne i. Det hedder også svedabsorberende tøj. Det gør, at kroppen bedre kan få luft, når man har det varmt. Hvis man til dagligt har tætsiddende tøj på, ses det tydeligere at man sveder, end hvis man har løst tøj på.
Kunne det være en mulighed for dig at snakke med din mor eller far om, hvor ked af det, det gør dig, at du sveder meget? Så kunne I ammen tage ud og finde en god deodorant, og eventuelt nyt træningstøj hvis det er noget, der kunne hjælpe.

Hvis du ikke har lyst til at snakke med dine forældre om det, kunne sundhedsplejersken på din skole være en mulighed eller eventuelt din idrætslærer. De har helt sikkert mødt problemet hos mange andre unge på din alder, og ved hvor meget det kan påvirke humøret, når man sveder meget.

Jeg håber, at du kunne bruge mit svar. Du er også altid velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at snakke med en af vores rådgivere. Held og lykke med det hele.

De kærligste hilsner fra BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.