Brev
Sved problemer
Hej brevkasse.
Jeg er en pige på 13 år,
som har nogle sved problemer.
Jeg sved som et svin i skolen, og jeg bruger deodorant, men det virker ikke.
Det værste er, at jeg syntes det lugter, og så får jeg sådan nogle enorme sved-pletter under armene, så jeg tør ikke løfte dem.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg går ikke med stramme trøjer mere, jeg tager ikke for meget tøj på, jeg bruger deo, jeg løber ikke rundt og får pulsen op, jeg holder mig ren, jeg har ikke hår under armene som svedet kan hænge fast i, jeg gør ALT, for at undgå det.
Det underlige er, at jeg ikke sveder når jeg er hjemme. Eller, jo, jeg sveder jo nogen gange hjemme, men det er ikke ligesom når jeg er i skole.
Jeg forstår det bare ikke!
Hvad skal jeg gøre?
Hvad hjælper?
Hvordan stopper jeg det?
Tak på forhånd.
Mvh S
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære S,
Tak for dit brev. Jeg kan høre på dig, at svedproblemerne fylder meget for dig, og måske forhindrer dig i at nyde din tid i skolen 100 %.
Når man bliver teenager forandrer kroppen sig, og man danner en masse hormoner. Det betyder blandt andet, at man får hårvækst og begynder at svede, og sveden lugter anderledes. Du er formodentlig mere bevidst om det i skolen, hvilket er med til at forværre svedtendensen. Det er altså helt normal for en 13-årig pige, men det er da bare drønirriterende, når man går i skole og har andre ting at tænke på end svedpletter og dårlig lugt.
Det lyder til, at du allerede gør meget rigtigt for at håndtere svedproblemerne som fx at undgå stramt tøj og bruge deodorant. Der er meget forskel på deodoranter og deres virkning. Det er vigtigt at vælge en antiperspirant deodorant, der afhjælper både lugt og samtidig forhindrer sveddannelsen. Måske du kan prøve dig lidt frem mellem de forskellige produkter, eller måske få dem i butikken eller på apoteket til at hjælpe med at finde en deodorant, der passer præcis til dig? Derudover kan man også vælge en klorhexidinholdig sæbe til at vaske sig under armene, der også mindsker svedproduktionen.
I tilfælde af disse råd ikke hjælper, kan du, måske sammen med dine forældre, snakke med din læge om mulighederne for at afhjælpe svedproblemerne.
Jeg vil ønske dig held og lykke med det. Husk på, at øget svedtendens og lugt er en helt normal reaktion på, at kroppen forandrer sig. Som regel bliver det bedre helt af sig selv, når du bliver ældre og hormonerne falder lidt til ro.
Knus og kram BørneTelefonen