Brev
Sved
Hej Brevkasse
Jeg er en dreng på 14 år, og har et problem med sved.
Jeg sveder meget under armhulerne, så jeg har ikke gået i T-Shirt i over 1 år uden at have en trøje uden over. f
Fordi jeg synes det er pinligt når der våde svedpletter under mine armhuler.
Hvad kan jeg gøre for at komme af med det?
hader ikke at kunne gå i T-shirt uden trøje.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 14 år.
Jeg kan godt forstå, at du synes, det er træls, at du ikke kan gå i T-shirts.
Det er meget forskelligt, hvor meget vi sveder -  nogle mere end andre. Men der findes forskellige ting, man kan gøre for ikke at blive generet af sveden.
Du kan fx købe en god deodorant som også er svedabsorberende. Det hedder en antiperspirant og kan købes på apoteket. Du kan måske spørge din mor eller far, om de vil hjælpe dig med finde en?
Der findes også træningsT-shirts med materiale, som et lettere at ånde i. Og sveden kommer ud igennem og danner ikke pletter på samme måde som bomuld. Har du prøvet at gå med sådan en? Her kan det være sværere at se sveden.
Derudover gælder det om at have en god hygiejne, så sveden ikke kommer til at lugte. Vask dig grundigt under armene hver morgen. Og måske også engang imellem i løbet af dagen. Du kan også overveje at have en ekstra t-shirt med i tasken, som du kan skifte til. Hvis du ikke vil have, at nogen skal lægge mærke til, at du skifter, kan du bruge to ens t-shirts. Det kan fx være sorte t-shirts - her er det svært at se svedpletter.
Der er meget normalt at svede, og især i puberteten kan det være svært og noget man skal vænne sig til. Måske har du også lagt mærke til at andre i klassen også er begyndt at svede mere.
Hvis du stadig oplever det meget generende, så overvej at tale med sundhedsplejersken på skolen eller din læge.
Jeg håber du fået lidt hjælp til dit spørgsmål
Kærlig hilsen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.