Brev
svamp i tissemanden?
Hej!
Jeg er en dreng på 17 år og i går fik jeg at vide at man skulle trække sin forhud tilbage for at vaske sin tissemand. Og det har jeg gået og spekuleret over, men så gjorde jeg det. Men inde bagved fandt jeg rem til det grønne stas der havde nemt ved at hænge fast i mine hænder. Er det normalt eller unormalt? Hvad skal jeg gøre hvis det er unormalt?-
Please svar hurtigt, ved ikke hvad jeg eller skal gøre! :O
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17 Tak for dit brev. Nu er jeg ikke læge, men jeg gætter på, at det grønne stads, der sad bag din forhud, nok er gammelt snavs, der har hobet sig op gennem tiden. Godt at du nu har fundet ud af, at der skal vaskes i alle kroge..
Det er helt almindeligt, at der ophober sig skidt bag forhuden, (og at det lugter grimt) hvis ikke man sørger for at vaske sig grundigt med lunkent vand. Hvis du vasker hver dag, og det forsvinder af sig selv i løbet af nogle dage/ en uges tid, så er alt sikkert, som det skal være.
Hvis du derimod oplever, at du er blevet meget rød / det svier meget, så tænker jeg, du lige skal et smut forbi lægen, så han/ hun kan kigge på om du har brug for lidt creme at smørre med...
Mange hilsner fra BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.