Svamp i skede??

Hej BørneTelefonen.

Jeg har lige været i bad og der opdagede jeg at den ene side (kønslæbe tror jeg det hedder) var lidt rød og hævet op. Jeg har også (ved vane) pillet ved den og det er måske derfor.

Men jeg er den sygeste hypokonder tror jeg det hedder, så jeg søger på nettet om det og nu sidder jeg her og er så bange at jeg ryster.

Plz ikke sig at jeg skal til lægen med det eller sige det til min mor fordi det tør jeg ikke! Skal jeg bare give det noget tid til st falde ned? Det er hvad jeg håber at høre????????

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 13 år

Der sker mange forandringer med kroppen i din alder, så det er naturligt, at du følger meget med i den udvikling, og måske nogle gange bliver nervøs.

At du piller ved dine skamlæber, vil der normalt ikke ske noget ved. Tværtimod kan man sige, at det er sundt at pille/lege/undersøge sine skamlæber, for at lære sig selv bedre at kende. Det er en god idé at have vasket hænder først, så hænder og negle ikke er beskidte, når man rører ved sig selv i skeden. Skede indgangen er blød og våd, ligesom i munden. De områder kalder man for slimhinder. Der er så meget der beskytter i de områder, derfor skal man være lidt ekstra renlig i de områder, hvor man har slimhinder.

Når du oplever, at den ene skamlæbe er rød og hævet, kan det have flere årsager. Stramt tøj og trusser lavet af syntetisk materiale, kan irritere skeden. Og ikke alle piger kan tåle trusseindlæg og sæbe med parfume i, så måske prøv at undgå dette. Som du selv er inde på, så skal det nogle gange bare have lov til at falde ned.

Du skriver, at du ikke tør at tale med din mor eller lægen. Jeg forstår godt, at du bare vil have, at det ordner sig af sig selv. Og jeg ved, at mange unge er nervøse for, at tale med læge eller andre voksne om den slags. Men du skal vide, at det er en del af det at passe på dig selv, at man nogle gange skal spørge. Det er derfor også helt okay. Hvis det er svært, kan du måske sige, at du har rigtig svært ved at snakke om det.

Næsten alle kvinder har prøvet at have forskellige problemer i skeden, derfor tænker jeg, at din mor også har prøvet det. Måske du kunne spørge din mor, om hun har prøvet at have noget galt med underlivet, og på den måde få hende til at snakke. Måske vil det gøre det lidt nemmere for dig at åbne op til hende.

Måske kan du starte med at sige, at du har google en masse ting, som gjorde dig nervøs. Det er nemt at komme til, men det er en god idé, at snakke med nogen, som kan hjælpe én i stedet for nettet. For man kan nemt blive rigtig bange - helt uden grund.

Så er det bedre at tale med din mor, eller tage en tur til lægen, hvor de også er gode til at gøre én tryg.
Jeg tænker nemlig, at hvis din skamlæbe bliver ved med at være irriteret og hævet, og specielt hvis det begynder at klø og lugte grimt, så er det en god idé at gå til lægen.

Jeg håber, at svaret her har kunne berolige dig en smule.

Kærlig  hilsen

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.