Brev
Svag og vejer ik så meget
Hej,
Jeg er en dreng på 15 år 163 høj og vejer 45 kg.
Jeg er meget lav, alle fra min klasse er højere end de 175. De vejer meget og har massere af muskler mens jeg sidder der og er svag.
Jeg har tænkt på at lave styrketræning, men jeg ved ik om det er en god ide. Jeg vil gerne være stærk. Det ret ofte at folk kommer og siger til mig at jeg er svag.
Hvad skal jeg gøre.
Også er det med vægten. Jeg vejer kun 45 og vil gerne veje mere. Og jeg er den laveste i min klasse.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 15 år,
Det er desværre sådan med højde og drøjde, at man ikke helt selv er herre over, hvordan man ser ud.
Tit glemmer folk faktisk, at det er ligeså hårdt at veje for lidt, som det er at veje for meget. Der er oftest meget mere fokus på, hvordan man taber sig, effektive slankekurer osv., end der er fokus på folk, der gerne vil tage på. Og af en eller anden grund, så føler folk tit, at de godt kan tillade sig at kommentere på ens vægt, hvis man er tynd. Jeg kan godt forstå, at det er irriterende og sårende, at de kalder dig svag.
Jeg kommer til at tænke på, hvordan dine forældre ser ud? Kroppens bygning og udseende er som regel arvelig. Måske har de også kæmpet med vægten, som du gør? Det kan så være, de kan give dig nogle gode råd til, hvordan du tager på.
Det kan godt være en idé at begynde at styrketræning, hvis du gerne vil være stærk. Muskler vejer mere end fedt, så når først du begynder at opbygge muskler, vil du også tage på og se større ud.
Hvis du begynder at styrketræning, er kosten selvfølgelig vigtig. Du skal have masser af sund mad og sunde fedstoffer. Måske du kunne tage en snak med en af de ansatte oppe i træningscenteret -  de kan sikkert give dig råd og vejledning.
Jeg tænker, at det måske også ville være en god idé at tale med din læge om det. Han/hun kan også komme med råd og vejledning til, hvordan du kan tage på. Og give dig en vurdering af, om du er for tynd. Det er nemlig slet ikke sikkert. Måske er du bare bygget sådan. Og hvis du er sund og rask, så er der ingen grund til, at være bekymret over vægten.
Men først og fremmest tænker jeg, at det ville være en rigtig god idé at tale med dine forældre om det. De kan nok også hjælpe dig med at kontakte lægen.
Mange hilsner fra
BørneTelefonen