Brev
Strækmærker og Min højde osv.
Hejsa Bb. 🙁
Jeg er en pige på 13 år
som har 4 problemer jeg må lære at leve med.. Men ved ikke hvordan… Eller gerne vi laf med..
1 – Min højde..
Jeg er 13 og er allerede 1.72-1.74 høj..
Jeg har hørt man ikke vokser særligt meget efter man tog det højde spring.. Jeg blev bare pludseligt skudt i vejret.. Plejede ikke at være høj.. Det er self. noget jeg må leve med.. Jeg kan jo ikke skære mine ben af..
Høre altid fra piger der er ældre at jeg har nogle smukke lange ben.. Men synes ikke selv, og ved ikke hvordan jeg kan komme til at leve med det? Har i nogle bud?..
2 – Strækmærker på Brystet..
Mine bryster voksede pludselig også okay ret hurtigt.. og læste så at det kan være skyld i at jeg har fået strækmærker på brystet..
Kender i måske nogle måder hvor jeg kan gøre dem mindre synelige eller måske få dem væk? jeg er jo ikke så gammel og de vokser jo stadig..
3 – Min vægt..
Jeg vejer også en del, og ved ikke helt hvordan jeg kan tabe mig…
er 1.74 høj og vejer cirka 65-70 kg. Og vil gerne tabe mig inden min konfirmation.. Self så meget kan kan nå at tabe mig?
Kender i nogle gode råd eller nogle sider der kan hjælpe mig? Kan ikke selv finde nogle..
4 – Det her spørgsmål vil jeg gerne have i sletter når i sætter det ud.. hvis i svarer.. men i må MEGET gerne svare..
…. (jeg har fjernet denne del af spørgsmålet, som du bad om. Vh brevkasseredaktøren)
Håber i vil hjælpe..
c: //Pigen på 13 år…
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Wow, du er virkelig god til at formulere dig meget præcist. Jeg skal prøve at gøre mine svar lige så tydelige. Du er 13 år, og det er jo helt naturligt, at kroppen forandrer sig, men jeg ved også fra andre piger på din alder, at det nogle gange kan det være svært at forstå og acceptere, især hvis det går meget stærkt.
Det er helt korrekt hvad du selv skriver, at man gennemgår en fase, hvor væksten accelererer. Vækstspurten begynder i puberteten, som oftest starter tidligere hos piger end drenge, hvorfor de skyder hurtigere i vejret. Det kan godt være irriterende, når man er ung, men 174 cm er jo en helt normal ”voksenhøjde”, og dine kammerater skal nok indhente dig. Det er usandsynligt, at du bliver meget højere, men man kan ofte få en idé ved at kigge på sine forældre – mon dine familiemedlemmer generelt er høje?
Strækmærker kommer ofte i forbindelse med hurtig vækst, som det nok også er tilfældet hos dig. Desværre findes der ikke nogen forebyggende behandling eller kur, men de fleste strækmærker blegner dog med tiden, og bliver hvidlige eller hudfarvede striber. Derfor bliver de mindre tydelige. Strækmærker er noget de fleste kvinder har eller får, også fotomodeller og andre kvinder vi ser i film og modemagasinerne. Det er helt normalt.
Dit BMI ligger mellem 21 og 23 (normalt BMI: 18,5-25), hvilket vil sige, at din vægt er helt normal i forhold til din højde. Jeg vil derfor anbefale, at du i stedet fokuserer på at holde din nuværende vægt i gennem en sund livsstil (mad og motion).  Du kunne måske snakke med dine forældre eller din læge om, hvad en sund livsstil indebærer? Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, det er gratis at ringe dertil
Vores kroppe er forskellige, det gør sig også gældende for vores skede. Skeden består af to par skamlæber – to ydre og to indre. Der er forskel på, hvor store de er hos os piger, og det har sjældent noget med vores kropsvægt at gøre. Hvis de samtidige er irriterede, klør eller røde, skal man snakke med sin læge, da det kan være tegn på svamp, der skal behandles.
Jeg kan læse på dit brev, at du bekymrer dig meget om dit udseende og du efterspørger råd til, hvordan du kan lære at leve med eller endda ændre på dig selv. Jeg tror, det er vigtigt, at man lærer at elske sig selv, som man er skabt – vi er alle forskellige og smukke på hver vores måde. Måske handler det om at lære at sætte pris på sit udseende og små særheder, i stedet for at bekymre sig om hvad det ”normale” er. Man kan sige at vi alle er normale fordi vi er forskellige og hver vores helt specielle kendetegn og måder at møde sig selv og andre mennesker. I puberteten dukker mange af disse tanker op, om ikke at være smuk nok, god nok eller lige som de andre. Lyt til de gode ting, der bliver fortalt til dig og lyt til de gode ting, du også kan fortælle dig selv - det er en rigtig god vej at gå på i stedet for vejen med kritik og tale sig selv ned. Du er pragtfuld og helt ok, lige som du skal være.
Knus og kram fra Børnetelefonen