Strækmærker

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Tusind tak for dit brev, hvor du fortæller om, at du har strækmærker på inderlårene. Lad mig først sige, at strækmærker, ujævnheder, buler og andre mærker på kroppen er ganske normalt og findes på alle, selvom man måske ikke lige kan se dem. Du fortæller selv, at du har været tynd, men nu har taget lidt mere på, og om det kan være derfor du føler du har fået strækmærker. Det kan godt være en årsag, men huden er også lavet til at kunne give sig lidt.

Det er lidt svært for mig at svare på, hvordan de kan gå væk. Der findes jo flere cremer og olier, som man anbefaler til strækmærker.  Men jeg er ikke helt sikker på, om der er noget der er bedre end andet, og hvad der hjælper? Jeg tænker, at du er så ung og din hud stadig er meget elastisk og fuld af energi til at genskabe huden. Så måske arbejder kroppen allerede på sagen, og skal bruge lidt mere tid til at hele op, og måske smøres med olie? Men jeg kan desværre ikke lige anbefale noget helt konkret.

Nogen gange kan det godt være noget man har lidt tendens til strækmærker i familien, så hvis du kan tale med din mor og spørge om, om hun har det på samme måde som dig og om nogle gode råd til at få dem væk eller gøre dem mere usynlige...

Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at sige til din mor.. måske kan du prøve at se efter en dag.. hvis solen skinner og din mor har shorts på, kan du måske prøve at lægge mærke til om du kan se strækmærker på hende og så spørge lidt ind til det..? Vil det være en ide? Så kan du måske på den måde få mod på at vise hende strækmærkerne og spørge hende, om hun selv har haft det sådan?

Hvis det er for svært at starte en samtale om, kan du også altid skrive et brev til hende, det kan være lidt nemmere end at skulle sige det ansigt til ansigt. Jeg håber du kan bruge mine råd til noget, og husk at vi sidder klar på BørneTelefonen, hvis du har brug for at tale mere med en voksen om, hvordan du kan få det sagt til din mor. Vores telefonnummer er 116 111, det er gratis at ringe og er helt anonymt.

Mange hilsner BørneBrevkassen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.