Strækmærker

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Som du selv skriver, så det er det helt normalt og noget som især rigtig mange kvinder og unge piger oplever. Strækmærker opstår pga. skader i vores underhud, hvor de elastiske fibre overstrækkes. Man ved ikke en præcis årsag, men strækmærker kan dukke op omkring vægtstigning/- tab eller simpelthen bare i forbindelse med den normale udvikling i puberteten. Jeg får indtryk af, at det netop er med udviklingen i puberteten – altså, at de er kommet med den normale udvikling, der jo netop sætter ind i puberteten. Du skriver nemlig, at du er normalvægtig og er opmærksom på motion og sund kost, så du gør jo de gode ting. Jeg kan godt forstå, at du alligevel synes, at de er irriterende. Måske hjælper det lidt at minde dig om, at de er helt normale – og ikke er kommet fordi, du har gjort noget forkert.

Du spørger, om de kan blive mere eller mindre tydelige. Hvis man vil undgå, at de udvikler sig yderligere, så handler det netop om at undgår hurtige vægtstigninger/-tab og er opmærksom på regelmæssig motion og sund kost som dig. Det kan hjælpe med at stramme huden op og dermed gøre dem mindre synlige. Så egentlig gør du jo allerede alle de rigtige ting! For at dæmpe ømheden, kan du fx massere meget blidt med en god olie som er god for huden. Måske hver aften eller et par gange om ugen. Den blide massage kan være med til at få huden til at slappe af, ligesom massage på ømme muskler.

Nogle forsøger sig herudover med forskellige cremer, laser eller anden behandling, men desværre er der ikke noget der helt viser, at strækmærkerne helt forsvinder. Du kunne dog overveje at snakke med din læge om det og sammen finde ud af, om der findes noget, der måske kan hjælpe dig.Måske en god hudlæge eller anden behandler i dit område, der er god til netop strækmærker. Jeg tænker da i hvert fald, at det kunne være et forsøg værd..Når jeg læser dit brev, så får jeg er indtryk af, at det her faktisk er noget, der fylder meget hos dig. Du skriver også, at du klæder dig efter det og helst undgår at vise dig i badetøj. Det er rigtig ærgerligt, hvis det skal fortsætte, så det kunne måske for dig være rart med en professionel vurdering samt gode råd.Måske også en snak om, hvordan man kan øve sig i, at bekymringer om strækmærkerne ikke får lov at styre hvad du tager på og tager med til. Hvad tænker du mon om det?

Jeg er glad for at læse, at du allerede har snakket med din mor om dine tanker. Måske hun kunne have et godt råd til at mindske synligheden af dem? Det kunne da i hvert fald være en mulighed at forsøge at snakke med hende igen måske også om mine forslag -  eller hvad tænker du mon om det?

Jeg har nu givet dig mine tanker og jeg håber, at de kan berolige dig samt hjælpe dig videre. Du er altid velkommen på BørneTelefonen 116111..

Mange kærlige hilsner

BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?