Brev
Strækmærker
Hej Børne Telefonen
Jeg er en pige på 13 år som er en smule utilfreds med sin krop. Jeg har her det eneste års tid fået en lille smule strækmærker på mine inder lår. Jeg er elite gymnast og træner en del, så jeg har ret store muskler især i mine ben.
Jeg er faktisk ret godt tilfreds med min krop, men det at jeg har strækmærker ødelægger det lidt. Når jeg ser på dem bliver jeg ked af det, da jeg synes de er grimme. Personligt så forbinder jeg strækmærker med at være tyk. Derfor føler jeg når jeg ser på dem, at mine lår er tykke og bare en stor fedtklump.
Jeg har snakket med min mor om det og hun siger det ikke er noget jeg skal være irriteret over, fordi det bare pga af mine mange muskler.
De fleste piger i min klasse har ret tynde lår, og jeg tror ikke de har strækmærker. Jeg er sådan den eneste “trænede” pige, derfor gør det mig irriteret at jeg ikke kan have en trænet krop uden strækmærker.
Det skal lige siges at jeg ikke har særlig mange, med de få jeg har går mig meget på.
Håber at i har nogle råd til hvordan jeg kan få det bedre med mine lår.
Hilsen den irriterede pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Først og fremmest vil jeg sige, at det er super sejt, du er elite-gymnast! Det er godt gået.
Når det er sagt, så kan jeg godt forstå din frustration over at have fået strækmærker på dine inderlår. Strækmærker opstår dog ikke kun grundet overvægt. Der kan være andre grunde som fx når man udvikles i puberteten, eller ved hård træning.
Eftersom du er elitegymnast er det nok træningen og musklerne, der er årsagen hos dig?
Men rigtig mange piger og kvinder får strækmærker før eller siden og måske det er her du kan finde en måde at være OK med dine strækmærker? De kvinder vi ser i film og på billeder har ofte været igennem redigering og retouchering. Retouchering betyder, at man ligesom snyder, ved teknisk at fjerne ujævnheder som rynker, strækmærker og bumser, så man tror skuespillerne er fejlfri. Men det er der ingen af os der er. Nogle fotografer vælger endda også at ændre på selve kroppen fx ved at gøre taljen tyndere, fjerne en side-delle, trække i benene så de bliver længere osv. Min pointe er, at de kvinder og piger man ser på billeder og i TV meget sjældent er virkelighedstro. Men det har desværre gjort, at mange piger og kvinder i dag har et anstrengt forhold til deres krop, fordi de tror den kan se ud på en anden måde.
Nogle ting kan vi gøre noget ved som fx at tabe os, hvis vi er blevet overvægtige, men strækmærker, bumser og andet er noget mange skal igennem før eller siden og som vi ikke kan gøre meget ved. Nu har du - måske pga. din træning - fået strækmærker på inderlårene og sådan må det så være. Man kan være nok så irriteret over dem, men de er vanskelige at få væk når først de er kommet. Som du skriver har du kun få og de sidder på dine inderlår - ergo er det højst sandsynling kun dig, der overhovedet lægger mærke til dem. Kunne du forestille dig det?
De fleste strækmærker bliver med årene mindre synlige men hvis det bliver ved at fylde i dine tanker, så kan du evt. tage en snak med apoteket eller lægen. Der findes forskellige cremer, man kan bruge. De kan ikke fjerne strækmærkerne, men kan gøre dem mindre synlige.
Mit bedste råd er dog at leve med dem og finde trøst i at dine veninder får et par før eller siden. Vær i stedet stolt over din krop som må være i absolut topform lige nu!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen