Strækmærker

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13

Først og fremmest vil jeg sige, at det er super sejt, du er elite-gymnast! Det er godt gået.

 Når det er sagt, så kan jeg godt forstå din frustration over at have fået strækmærker på dine inderlår. Strækmærker opstår dog ikke kun grundet overvægt. Der kan være andre grunde som fx når man udvikles i puberteten, eller ved hård træning.
Eftersom du er elitegymnast er det nok træningen og musklerne, der er årsagen hos dig?

Men rigtig mange piger og kvinder får strækmærker før eller siden og måske det er her du kan finde en måde at være OK med dine strækmærker? De kvinder vi ser i film og på billeder har ofte været igennem redigering og retouchering. Retouchering betyder, at man ligesom snyder, ved teknisk at fjerne ujævnheder som rynker, strækmærker og bumser, så man tror skuespillerne er fejlfri. Men det er der ingen af os der er. Nogle fotografer vælger endda også at ændre på selve kroppen fx ved at gøre taljen tyndere, fjerne en side-delle, trække i benene så de bliver længere osv. Min pointe er, at de kvinder og piger man ser på billeder og i TV meget sjældent er virkelighedstro. Men det har desværre gjort, at mange piger og kvinder i dag har et anstrengt forhold til deres krop, fordi de tror den kan se ud på en anden måde.

Nogle ting kan vi gøre noget ved som fx at tabe os, hvis vi er blevet overvægtige, men strækmærker, bumser og andet er noget mange skal igennem før eller siden og som vi ikke kan gøre meget ved. Nu har du - måske pga. din træning - fået strækmærker på inderlårene og sådan må det så være. Man kan være nok så irriteret over dem, men de er vanskelige at få væk når først de er kommet. Som du skriver har du kun få og de sidder på dine inderlår - ergo er det højst sandsynling kun dig, der overhovedet lægger mærke til dem. Kunne du forestille dig det?

De fleste strækmærker bliver med årene mindre synlige men hvis det bliver ved at fylde i dine tanker, så kan du evt. tage en snak med apoteket eller lægen. Der findes forskellige cremer, man kan bruge. De kan ikke fjerne strækmærkerne, men kan gøre dem mindre synlige.

Mit bedste råd er dog at leve med dem og finde trøst i at dine veninder får et par før eller siden. Vær i stedet stolt over din krop som må være i absolut topform lige nu!

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.