Brev
Store ører, bange for at snakke om dem
Jeg er en pige på 15, som går i 9.
Det her har stået på siden 6. Klasse hvor jeg blev mobbet med min store ører… Jeg har grædt MANGE nætter over det her.
Men det gør mig så ked af det når jeg ser mine veninder tage håret op, for jeg er så grim med håret oppe og jeg tør ikke at gøre det. Når vi har idræt har jeg nogle gange pjækket fordi man skal have håret oppe, men jeg har altid sluppet for det.
Hver gang det blæser holder jeg fast i mit hår. Hver jeg ligger ned dækker jeg mine ører.
Det går mig virkelig på nerverne, vil gerne have en operation. Men er er bange for hvad min mor siger til det. Jeg tør ikke sige jeg er ked af det og vil have en operation. Jeg vil bare gerne have mod til det. Så jeg kan blive pæn
Kærligst dumbo
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige pige
Det som gør, at hele verden elsker Dumbo, det er hans ører. Ikke kun fordi han fandt ud af at flyve med dem, men også fordi han ser og er så sød og dejlig at være sammen med. Men det ved jeg godt, at du ikke kan bruge til noget lige nu.
Jeg er så ked af at høre, at du er blevet mobbet siden 6. klasse - jeg antager, at du så er blevet mobbet i mindst tre år, er det rigtigt? Du fortæller ikke i dit brev, om du har prøvet at få hjælp fra dine lærere. Hvis du har taget kontakt og ingen har forsøgt at stoppe mobningen, så er det fuldkommen uacceptabelt. Hvis mobningen stadig foregår skal du tage fat i dine lærere hurtigst muligt, ville du kunne det?
Ved du godt, at ALLE mennesker har dele af deres krop eller ansigt som de selv synes er frygteligt markante og grimme, men som andre slet ikke ser på samme måde. Nogle fokuserer på deres næse, andre på deres fødder, deres hud, deres tænder osv. Det er mit indtryk, at mange har set sig onde på deres ører... Tit helt uden grund.
Måske har du ret almindelige ører. En tankeløs bemærkning om dine ører fra bare én person i din klasse kan have startet en mobbe-epidemi, hvor de andre så er "løbet med". Og nu har du al din fokus på dine ører, hvilket jeg godt kan forstå, når det har stået på så længe.
Jeg vil virkelig opfordre dig til at tale med en voksen om hvor ked af det du er. Fortæl om mobningen, og om hvordan du skammer dig over og tænker på dine ører, hele tiden. Du har brug for at lette dit hjerte og få støtte og trøst. Kunne din mor være den der lyttede til dig? Vær så modig du kan, og fortæl eller skriv om dine tanker - jeg håber, at du vil opleve, at hun gerne vil trøste og hjælpe dig. Du kan måske. vise hende dit brev, ville det gøre det lettere?. Eller er der en anden voksen tæt på dig, som du kunne bruge? Hvis ikke, så kan du altid ringe til BørneTelefonen.
Det er sandt, at nogle får en operation hvor man lægger ørerne tættere ind. Nogle kan få det betalt, andre må betale selv. Det er din egen læge som i første omgang vurderer, om operationen er vil være relevant for dig. Jeg synes helt klart, at du skal snakke med din mor og finde ud af, om I sammen kan gå til jeres læge. Hvis hun synes, at det er en dårlig idé, så kan du selv ringe til lægen og få en snak om det. Det kan også være, at du kan skrive til lægen via mailkonsultation.  Hvis din læge vurdere, at en operation kan hjælpe, så skal lægen snakke med en af dine forældre, når du er under 18 år. Det er vigtigt at du også fortæller lægen om, hvordan du har det psykisk. Tror du, at du ville kunne gøre det?
Kærlige hilsner fra BørneTelefonen