Brev
Store kønslæber…
Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen
Hej,
Jeg har virkelig store kønslæber og det påvirker mig. Jeg er SÅ flov over det og jeg føler mig helt alene med det problem.
Jeg har aldrig set nogen med så store kønlæber som mig, udover min mor.. Er det arveligt?
Jeg har en virkelig dejlig kæreste og jeg har aldrig haft sex. Det er ikke fordi jeg ikke er klar, men jeg skammer mig over mine kønslæber.
Jeg kan mærke på ham at han gerne vil tage skridtet videre og han har sagt at jeg bare skal sige hvis jeg ikke er klar. Det har bare overhovedet ikke noget at gøre med at jeg ikke er klar, men hvad ville han ikke lige tænke hvis han så mig dernede…
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre…
Jeg kan læse mig frem til på nettet at jeg overhovedet ikke er den eneste, men jeg ved ikke om der er noget man kan gøre?
Jeg skammer mig over mig selv og det gør mig så ked af det..
Hjælp…
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Du
Tak for dit ærlige brev. Hvor er det godt, at du skriver hertil, når du er så ked af dine kønslæber. Som du selv skriver, så er du ikke den eneste, der er født med store kønslæber. Alligevel er du så ked af dine, at du skammer dig. Sådan skal du jo helst ikke have det, så jeg håber, jeg med svaret her, kan hjælpe dig.
Kønslæberne er til for at beskytte kvindens indre kønsorganer fra bakterier. Derudover er de en del af kvindens erogene zoner, som giver seksuel nydelse – lige meget hvilken størrelse de har.
Kønslæberne ser, som alt andet på vores kroppe, forskellige ud fra pige til pige. Kønslæberne begynder at vokse, når pigen kommer i puberteten, og nogle gange vokser de hurtigere end andre dele af skeden. Derfor er det slet ikke sikkert, at dine kønsdel er færdigudviklet – og deres udseende kan altså stadig ændre sig.
Du skriver i dit brev, at din mor også har store kønslæber. Og for at svare på dit spørgsmål om store kønslæber kan være arveligt –  så er svaret ja.
Umiddelbart tænker jeg derfor, at det måske kan være en god idé for dig at tale med din mor om de følelser, du har omkring dine kønslæber. Måske har hun oplevet noget lignende, da hun var ung? Hvad tænker du om at tale med din mor? Måske kan hun hjælpe dig videre.
Det kan også være, at du hellere vil tale med en anden. Det kunne fx være sundhedsplejersken på din skole. Eller din læge. De vil kunne hjælpe dig med at vurdere, om dine kønslæber er så store, at der skal gøres noget ved det.
Man kan nemlig godt får operereret sine kønslæber mindre, hvis der er en medicinsk grund til det. Det kan fx være, hvis man har mange smerter og/eller får sår, når man går, cykler osv.  Der er altid en risiko ved en operation – men det er noget, lægen eller sundhedsplejersken også kan fortælle dig om.
Jeg kan læse, at du lige nu bekymrer dig om, hvad din kæreste kommer at synes om dine kønslæber. De fleste unge på din alder er rigtigt usikre over noget ved deres krop. Lige som nogle piger bekymrer sig om store kønslæber, så er der mange drenge, der bekymrer sig over, om deres tissemand er for lille, for stor, for skæv eller noget helt andet.
Det lyder til, at han er rigtig sød. Han er opmærksom på, om du er klar til sex. Og vil ikke presse dig. Det lader til, at han er rigtig glad for dig. Derfor tror jeg, at han vil synes, at størrelsen af dine kønslæber underordnet. Måske vil han ikke engang lægge mærke til det. Og hvem ved, måske er han lige så nervøs overfor noget på sin krop?
Jeg håber at mit svar har været til hjælp. Hvis du har brug for at tale med en anden voksen om det, så kan du altid anonymt ringe til BørneTelefonen på 116 111. Du kan også læse mere om kønslæber på Sexliniens hjemmeside her: kønslæber
Kærlig hilsen
BørneTelefonen