Stor røv!

Hej med jer.

Jeg er pige på 13, okay slank.. pæn. Men min numse er her på det sidste blevet gigantisk. Jeg ved ikke hvorfor, min mor siger at det nok er noget som ligger til familien,men det hjælper jo ingenting.

Min venindes numse er ret stor, men slår ikke min! Når jeg sidder på en stol klumper den helt ud, og jeg vil tit have løse trøjer/bukser på så man ikke ser. Jeg er skrækslagen for at gå foran andre, og når jeg bliver nød til det føler jeg at alle peger fingre og griner.

Engang var jeg i svømmehallen med familien, jeg skulle gå forbi nogle, jeg kom meget tæt med røven på en lille nøgen dreng.. han skubbede til min numse, jeg vendte mig om og så stod han og fniste. Han løb hen og slog armene om mine hofter (skal siges at vi begge var helt nøgne og at jeg er næsten fuldt udviklet!) vi kunne mærke alt ved hinanden. Det var det mest ydmygende jeg nogensinde har oplevet!!!! Drengen var 4, hans mor undskyldte til min mor og sagde at drengen var meget kærlig og var vandt til at have et meget tæt forhold til sine ældre søstre.

Hvad kan jeg gøre for at smide noget fedt på numsen? og Pleeeeease i vil svare mig, jeg har brug for hjælp

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 13 år.

Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen. Det du skriver om, er noget som rigtigt mange piger kender til. For nogle af dem, er det ikke deres bagdel de finder for stor, men i stedet eksempelvis deres bryster, eller måske er der andet ved deres krop, de ikke har det så godt med.

Det ændre selvfølgelig ikke på, hvordan du har det, men de følelser du måske kunne have nogle af, er der mange piger som går og tumler med. Nogle af dem oplever at de ikke har så meget lyst til at have idræt, gå i svømmehallen eller måske har de ikke lyst til, at overnatte ved kammerater. Nogle af de piger har rigtigt mange bekymring og bruger meget energi på, at spekulerer på hvad de kan gøre for, at ændre den måde deres kroppe udvikler sig. Går du måske og har nogle af de samme overvejelser eller bekymringer?

Der er desværre ikke så meget, man kan gøre ved den måde ens krop er. Når jeg læser dit brev, bemærker jeg, at det er noget du allerede har vendt med din mor. Har du tænkt på, at tale med hende om det igen. Måske kunne du fortælle hende om, hvordan det påvirker dig i din hverdag. Det kunne måske også være, at du kunne tale med andre I din familie om det. Måske en moster, kusine eller en anden du tænker, der ville være god at betro sig til. Kunne det være en mulighed for dig?

Måske har du mere lyst til, at tale med en voksen, der ikke er så tæt på dig, men alligevel kunne lytte til dig. Jeg spekulerer derfor på, om det kunne være en ide for dig, at tale med din skoles sundhedsplejerske om det. Jeg tænker det kunne være en god ide for dig, at dele de bekymringer du gør dig i forhold at eksempelvis at gå foran andre, som du beskriver. Det kan være ændringer i kost eller motion som kan hjælpe dig, for der sker mange ændringer i puberteten. Kroppen udvikler sig fra pige til kvinde, og her følger runde former også med.

Når du fortæller om episoden i svømmehallen, kan jeg godt forstå du følte dig pinlig over det. Jeg er ret sikker på den lille drengs mor, også var frygtelig flov over det, drengen gjorde. Alligevel tænker jeg ikke drengens opførsel, have noget som helst med størrelsen på din bagdel, at gøre. Små børn, som den lille dreng, du fortæller om, er meget ofte meget impulsive. Han har måske tænkt du så venlig ud, sådanne signaler er helt små børn som regel gode til at aflæse i ansigtet på folk. Når det er sagt, så kan jeg godt forstå, at du bleve meget overrasket over at få et kram af en dreng på 4 år.

Jeg spekulerer på, om du kunne have lyst til at tale med en af Børns Vilkårs rådgivere om, hvordan du har det. Du er meget velkommen til at ringe på BørneTelefonen på 116 111 eller måske skrive på Chatten som du finder på Børns Vilkårs hjemmeside.

Mange kærlige hilsner

BørneBrevkassen.

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.