Brev
Stiv pik hele tiden
Hej
Jeg er eñ dreng på 12 år og har stiv pik hele tiden selvom jeg ikke er så lang inde i puberteten,
men jeg har set lidt porno med mine venner, jeg har sagt til mig selv at jeg aldrig vil se porno igen og prøver at glemme det,
men jeg kan ikke glemme det, og jeg tænker på det nogen gange. Hjælp
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng på 12 år
Mange drenge på din alder oplever at have stiv pik. Så selvom du ikke er så langt i puberteten, er du ikke alene om det. Jeg forstår dog godt, at det kan være rigtig irriterende, at du ikke selv kan styre det.
Når man kommer i puberteten, er det næsten som om, kroppen nogle gange tager styringen. Nogle oplever det ved, at de pludselig rødmer. Andre oplever at stemmen svigter. Og nogen oplever lige som dig, at pikken tit bliver stiv.
At din pik stivner siger ingenting om, hvad du tænder på. Her på BørneTelefonen har vi talt med drenge, der oplever, at pikken bliver stiv i alle mulige mærkelige situation; fx hos tandlægen, til middag hos mormor, i bussen.
Nogle af drengene har været bange for, om det så betyder, at de tænder på tandlægen eller mormor. Men bare rolig. At pikken bliver stiv fortæller intet om, hvad du tænder på. Pikken lever bare sit helt eget liv nogle gange. Det kan du læse mere om her på Sexlinien.
Der er desværre ikke rigtig noget at gøre ved det. Men for nogle, er det rart at have noget tøj på, der kan skjule rejsningen. Så behøver man ikke være nervøs for, at andre ser ser. Det kan også hjælpe at have lidt stramme underbukser på – så bliver rejsningen ikke så tydelig.
Du skriver, at du har set porno med dine venner.
Du skriver også, at du aldrig vil se porno igen, og at du prøver at glemme det. Er det mon fordi du skammer dig over at have set det? Eller synes du måske, det var lidt ubehageligt?
Man skal passe lidt på sig selv, når man ser porno. Med det mener jeg, at der er noget porno, der er meget voldsomt og grænseoverskridende. Hvis du oplever det, så sluk eller find noget andet. Det betyder dog ikke, at det er forkert at du har set porno. At se porno er ikke noget, man skal skamme sig over. Men det er heller ikke alle der har lyst til at se det. Derfor er det godt, at du mærker efter og gør det, du har det bedst med.
Måske kan du spørge dine venner, hvad de synes om det I så sammen? Måske går de også med nogle af de samme tanker som dig?
Nogle gange er kan man også få brug for at tale med en voksen om det, man har set. Måske kan det være svært at fortælle sine forældre om det? Så er der måske i stedet en voksen i klubben eller på skolen, du kan tale med.
Se også vores gode råd om porno her.
Mange hilsener til dig fra
BørneTelefonen