Brev
Stemme i overgang
Halløj
jeg er en dreng (selvfølig) på 13 år. og min stemme er i overgang
jeg har sagt det til mine forældre men de ved ikke hvor lang tid det varer så ville egentlig bare høre hvor lang tid det varer.
PS. tak på forhånd
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Tak for dit brev. Du vil gerne vide, hvor længe din stemme er i overgang. Jeg har prøvet at undersøge det, og det eneste svar, jeg kan give dig, er, at det er meget forskelligt.
Det var måske ikke det svar, du havde håbet på, men det er sådan, det er. Så du må prøve at vente tålmodigt på, at din stemme på et tidspunkt er færdig udviklet.
Når stemmen går i overgang, er det fordi stemmebåndene vokser, og i den periode er det svært at styre stemmen.
Det kan være svært, hvis man er den første i klassen, men det kan også være svært, hvis man er den sidste. Nogle drenge synes, det er irriterende og flovt, at de ikke kan styre deres stemme, andre prøver at tage det fra den humoristiske side. Hvis du kan gøre det sidste, går det nok nemmest.
Mange gode hilsener fra BørneTelefonen