Stemme i overgang?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 14 årige dreng.

Jeg kan se, du er nysgerrig på hvordan din stemme kommer til at lyde. Det kan jeg godt forstå, for det er en spændende tid du er i. Det er så godt din nysgerrighed har gjort, du har skrevet til mig, for at få afklaring.

Jeg tænker, du godt ved alle drenge og piger når de bliver teenager, så begynder der at ske en masse med deres kroppe. Mange af de ting der sker i de år, er du nok allerede ved at opleve. En af de ting hos drenge er, at ens stemme går i overgang. Og ja, så lyder man ikke længere som en pige, men får en drenge stemme. Det lyder på mig som om, at din stemme går i overgang lige om lidt, hvis den ikke allerede er.

Når din stemme går i overgang, så er det fordi at dit stemmebånd vokser.  Alle drenge har haft lyse stemmer, før stemmen gik i overgang, og det er noget alle drenge går igennem.
Du vil i perioder opleve at din stemme knækker, når du råber eller hæver stemmen, da dit adamsæble er ved at vokse og finde sin plads.

Det er noget som kan være irriterende, men hvis man er opmærksom på hvordan man bruger stemmen, kan man undgå det værste. Nogen synes også det er lidt sjovt at lege med stemmen, når den knækker. Andre bliver mere pinlige over det.

Mange gange kan man godt lave sjov med det, sammen med de andre drenge i klassen. Det tror jeg gør det lidt nemmere med stemmen i overgang.

Så vidt jeg ved, så bliver din stemme ikke dybere, jo længere det varer. Jeg tænker, det er noget genetisk arveligt der afgør, hvor dyb din stemme bliver. Hvornår det er færdigt, hænger sammen med, hvornår din pubertet er færdig – det tager altså nogle år endnu. Måske kan du være opmærksom på, hvor dyb din fars stemme er – eller andre mænd i din families stemme er. Det kan give en idé om, hvor dybe herrestemmerne er i din familie.

Det er super godt, du er så nysgerrig på dig selv, og den udvikling du går igennem, bliv ved med det. Spørg endelig dem, der er omkring dig. Enten nogle af drengene fra klassen, eller måske din far eller mor. Men bliv ved med at være opmærksom på dig selv.

Du kan, og måske nogle af drengene fra klassen, spørge en af jeres lærere omkring drenges pubertet. Så kunne det være en idé at få undervisning i det. Du kan også læse lidt mere her: http://privatsnak.dk/10-12/hvad-spoerger-andre-om/hvad-sker-der-naar-drenge-kommer-i-puberteten/

Jeg håber, det har givet dig lidt mere viden omkring, hvad der sker med din stemme. Du har allerde været så sej at spørge mig, og jeg tænker, at du nok også kan spørge og snakke med andre.

Kærligste tanker
BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.