Brev
Stemme?😬
Hej BB
Jeg er en dreng på 13 år og har altid haft en flot stemme (ikke for at prale).
Men nu er den total i overgang og jeg kan ikke en gang hæve stemmen uden at den knækker.
Jeg vil bare høre om man får en god stemme igen efter overgangs perioden, da jeg altid har elsket min lyse stemme.
Håber i vil svare
Hilsen
Meget forvirret dreng
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13
Tak for dit brev. Når man er på vej i puberteten, sker der forskellige ting med kroppen. En af tingene for drenge er, at deres stemmer går i overgang. Her er det helt normalt, at stemmen i en periode kan knække. Det er den periode, du er i lige nu.
Efter en periode bliver stemmen lidt dybere. Og selvom det måske kan være svært at vænne sig til lige nu, kan den nye stemme også være ret flot.
Er der andre drenge i din klasse eller blandt dine venner, hvor stemmen også er gået i overgang? Eller er du måske den første? Du skal vide, at alle drenges stemmer går i overgang – og derfor vil dine kammeraters stemmer også blive lidt dybere, end før stemmerne går i overgang. Det er noget, der sker for alle, og derfor er der absolut ingen grund til at skamme sig eller prøve at skjule, at stemmen er gået i overgang.
Så din nye flotte stemme kommer helt af sig selv. Den bliver måske ikke lige så lys, som den, du havde før. Men samtidig vil dine kammeraters stemmer også blive lidt dybere.
Jeg håber, du kunne bruge mit svar. Jeg ønsker dig alt det bedste fremover og er sikker på, at du nok skal blive glad for din stemme igen. Hvis du har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen