Brev
Spiseforstyrrelse??
Hej.
Jeg er en pige på 15, næsten 16 år. Jeg er lige startede i gym og er helt vild med det.
Der er dog bare et problem som jeg har haft i et stykke tid nu, det minder mig om en spiseforstyrrelse, men det er anderledes end hvad jeg kan læse mig frem til. Jeg er 164cm høj og vejer 43kg og det er efter jeg har prøvet at tage på. Jeg har indset at jeg er dårlig for mig selv eller den måde jeg spiser på er.
Jeg er lidt af en kontrol freak og elsker at have styr på alt inklusiv kcal. Jeg var ned på at spise omkring 800kcal om dagen(kun aftensmad og lidt bær til morgenmad) og jeg træner ca. Hver dag. Jeg har tabt mig over de sidste par år men i starten var det ikke noget usundt bare at jeg trænet et ben op.
Det tog overhånd i Know, men jeg prøver på at forbedre det, men jeg har bare sådan et dårligt syn på min krop at jeg har lyst til at stikke fingrene i halsen efter hvert måltid. Jeg aner ikke hvordan jeg skal fortælle min mor det for jeg vil ikke gøre det til noget officielt eller en byrde for hende.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for har prøvet at få et sundt forhold med mad men jeg kan ikke enten oversøiske jeg eller så spiser jeg for lidt, og lige meget hvad jeg gør føler jeg min aldrig tilfreds.
Har du nogen idé om hvad jeg kan gøre for er desparart efter et eller andet.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak fordi du skriver til BørneTelefonen og fortæller om dit forhold til mad og til din krop. Det er virkelig flot. Jeg vil meget gerne forsøge at hjælpe dig så godt, som jeg kan.
Du skriver, at du er startet i gymnasiet og er helt vild med det. Det lyder jo fantastisk. Tillykke med din gymnasieplads.
Hvor er det bare ærgerligt, at du så har et problem, der minder om en spiseforstyrrelse. Jeg forestiller mig lidt, at det må fylde rigtigt meget inde i dig. Er det mon sådan, du har det?
Du fortæller også, at du er en kontrol freak, der elsker at have styr på alt – inklusive kalorier. Og at du træner ca. hver dag og har været nede at spise omkring 800 kcal om dagen.
Selvom det jo er godt, at du er opmærksom på sundhed, motion og kost, så lyder det umiddelbart som om, at du godt kan se, at det ikke er godt for dig. Men det ved du allerede selv opmærksom på.
Jeg bliver ret imponeret, når du fortæller, at du har indset, at det er dårligt for dig at spise, som du gør. Og at du har forsøgt at tage på og har prøvet at få et sundt forhold til mad. Det viser, at du er en fornuftig og viljestærk pige. Det kan man virkelig nå langt med.
Selvom dit problem ikke umiddelbart passer på det, du kan læse dig frem til om spiseforstyrrelser, har du ret til at få hjælp, så du kan få det bedre. Det er de voksnes ansvar, at du får den hjælp.
Det er meget betænksomt af dig, at du ikke vil gøre det til en byrde for din mor. Men jeg tror alligevel, at jeg ville forsøge at tale med hende om det, hvis jeg var dig. Ville det mon være en mulighed for dig?
Jeg ved godt, at det kan være svært at tale om den slags med sin mor. Men jeg ved fra andre unge mennesker, at det bagefter kan føles som en stor lettelse. Måske ville det også være en lettelse for dig? Forældre kan holde til rigtig meget, men jeg tror, at de fleste forældre har svært ved, at de ikke får mulighed for at hjælpe, hvis deres barn/unge har brug for hjælp.
Hvis du synes, at det er svært at sige til din mor, kan du også prøve at vise hende dit brev til BørneTelefonen og mit svar. Mange unge føler, at det er lidt nemmere på den måde. Hvad tror du, vil være den bedste måde for dig?
Det kan også være, at det vil hjælpe dig at tale med en anden voksen om det først. Nogle gange kan det være rart at tale med en sød moster, en god lærer eller en anden voksen, som du er tryg ved. Måske vil de også kunne hjælpe dig med at få det sagt til din mor på en god måde.
Det kan også være din egen læge.  Så kan I få en snak om de ting, som du har brug for hjælp til.  Det er op til lægen at vurdere, hvad der er bedst for dig for, at du kan få det bedre – både psykisk og fysisk.
Hvis du har lyst til at tale anonymt og gratis med nogle, der ved rigtigt meget om spiseforstyrrelser og problemer, der minder om spiseforstyrrelser, kan du få hjælp hos LMS her: Spiseforstyrrelser. De er både dygtige og søde. Og dine forældre kan også få hjælp til at hjælpe dig.
Du er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge på chatte: Log på Chatten. Vi er her for at hjælpe dig, hvis du har brug for os.
Jeg synes i hvert fald ikke, at du skal gå og have et dårligt syn på din egen krop og have lyst til at stikke fingrene i halsen efter måltider. Du har ret til at få hjælp, så du kan få et bedre forhold til mad og til din krop.
Det er mit indtryk, at du er en virkelig stærk og fornuftig pige. Derfor tænker jeg, at du har mod på at række ud efter hjælp, så du kan få det godt igen.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen