Brev
Sommerferie
Hej med dig
Jeg fik min første menstruation for ca 4 måneder siden, og den er meget regelmæssig. Jeg er bare lidt i tvivl hvad man gør med mens og badning? Jeg har altid elsket at bade og gør det hver dag i sommerferien. Jeg ved at man kan bruge tampon, men jeg bløder aldrig sådan virkelig meget, kan man stadig godt bruge det selvom man kun bløder sådan lidt/mellem? Eller hvad gør man?! Jeg har også et andet spørgsmål. Her det sidste år er jeg begyndt at få hår i bikinilinjen og når jeg barberer det væk kommer det tilbage efter 1 dag med røde knopper og indgroede hår. Så er der andre muligheder end barbering? Jeg ser aldrig nogle med en behåret bikinilinje så det er vel muligt?
Tak for at læse, jeg ser frem til dit svar.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Jeg forstår godt, at du gerne vil nyde din sommerferie og bade, som du plejer  – og heldigvis kan man sagtens bade, selvom man har menstruation. Man kan godt bruge tampon, selvom man kun bløder lidt. Men det kræver lige lidt træning, før man kan finde ud af at sætte den op. Derfor vil jeg anbefale dig, at du allerede nu begynder at øve dig.
Det kan være godt at vælge den dag, hvor du bløder mest og så købe nogle små tamponer, der er beregnet til folk, der bløder lidt. Der er også mange, der synes, det er lettere at sætte en tampon op, hvis den har et indføringshylster. Du kan måske spørge dine forældre, om de vil hjælpe dig med at købe nogle forskellige tamponer, du kan øve dig med. Det er lidt svært de første par gange, men når man først får det lært, så er det heldigvis meget nemt.
En anden mulighed er at bade uden tampon. Når man bløder meget lidt, bløder man slet ikke igennem, og så kan man evt. skifte trusser, når man kommer op af vandet og evt. tage et lille bind på, imens man er på land. Det er i hvert fald også en mulighed.
Selvom du ikke ser mange med hår i bikinilinjen, så lover jeg dig for, at det er noget, som mange kender til. Kroppen kan ikke rigtig lide at blive barberet, og derfor reagerer den med røde knopper. Der findes rigtig mange forskellige råd og flere dyre produkter til intimbarbering. Det bedste råd er nok, at man sørger for at bruge en ordentlig skraber og noget, der fugter huden, fx en god barberskum, balsam eller lignende under barberingen.
Du kan læse endnu mere om imtimbarbering her, hvis du er nysgerrig.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, så du kan få en skøn sommer. Hvis du har brug for det, er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111.
Mange hilsner
BørneTelefonen