Søvn

Jeg er en pige på 15

Er begyndt ikke at sove godt om natten jeg er også sådan lidt presset på skole?

Jeg er heller ikke så sulten som jeg plejer

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Godt, at du skriver herind til os og deler din bekymring om dit søvnbesvær.

Det lyder som om, du har lidt for meget om ørene, måske?

Det er tit sådan, at hvis man har travlt om dagen, kan have svært ved at falde til ro om natten.

Det kan være rigtig godt at tale med nogen tættere på om, at du er lidt presset i skolen og det gør, at du ikke kan finde ro til at sove. Så kan I få en snak om, hvad der presser og hvordan det kan bliver bedre, så du får ro på igen.

Se om du kan bruge nogle timer inden sengetid på bare at læse en god bog, lytte til beroligende musik eller lave noget andet, du synes er afslappende, noget som ikke involverer en skærm. For meget skærmtid inden sengetid kan nemlig også være med til at give søvnbesvær. Måske kan vores gode råd om at finde ro hjælpe dig: Fem gode råd, hvis du ikke kan sove

Du skriver også, at du ikke er så sulten, som du plejer. Det kan også sagtens have noget at gøre med, at du er presset på skolen. Så glemmer kroppen sine almindelige behov, fordi den bare prøver at præstere i hvad end, du fortæller den, at du har travlt med.

Måske du kunne tale med din lærer om, hvordan du har det? Din lærer kunne måske give dig nogle værktøjer til, hvordan du kan håndtere presset bedst muligt. Hvad tænker du mon om det?

Husk også at lave ting, som gør dig glad! Så du får tid til at slappe af og hygge dig. Det vil også gøre, at du får nemmere ved at slappe af!

Jeg håber, at du kunne bruge mit svar. Hvis du er i tvivl om noget, eller hvis rådene ikke virker, så ring eller skriv til os på 116 111.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.