Brev
Søvn
Jeg er en pige på 15
Er begyndt ikke at sove godt om natten jeg er også sådan lidt presset på skole?
Jeg er heller ikke så sulten som jeg plejer
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Godt, at du skriver herind til os og deler din bekymring om dit søvnbesvær.
Det lyder som om, du har lidt for meget om ørene, måske?
Det er tit sådan, at hvis man har travlt om dagen, kan have svært ved at falde til ro om natten.
Det kan være rigtig godt at tale med nogen tættere på om, at du er lidt presset i skolen og det gør, at du ikke kan finde ro til at sove. Så kan I få en snak om, hvad der presser og hvordan det kan bliver bedre, så du får ro på igen.
Se om du kan bruge nogle timer inden sengetid på bare at læse en god bog, lytte til beroligende musik eller lave noget andet, du synes er afslappende, noget som ikke involverer en skærm. For meget skærmtid inden sengetid kan nemlig også være med til at give søvnbesvær. Måske kan vores gode råd om at finde ro hjælpe dig: Fem gode råd, hvis du ikke kan sove
Du skriver også, at du ikke er så sulten, som du plejer. Det kan også sagtens have noget at gøre med, at du er presset på skolen. Så glemmer kroppen sine almindelige behov, fordi den bare prøver at præstere i hvad end, du fortæller den, at du har travlt med.
Måske du kunne tale med din lærer om, hvordan du har det? Din lærer kunne måske give dig nogle værktøjer til, hvordan du kan håndtere presset bedst muligt. Hvad tænker du mon om det?
Husk også at lave ting, som gør dig glad! Så du får tid til at slappe af og hygge dig. Det vil også gøre, at du får nemmere ved at slappe af!
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar. Hvis du er i tvivl om noget, eller hvis rådene ikke virker, så ring eller skriv til os på 116 111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen