Brev
Snart Menses?
Hej BB.
Den her gang håber jeg i svarer, for jeg har virkelig brug for det!:)
Jeg er en pige på 13 år, som har et problem.
Det er fordi, da jeg sidste år var til sundhedplejerske, fortalte hun lidt om menses og udflåd. Hun fortalte at gennemsnitligt har man udflåd i halvandet år (før menses), og jeg har haft det i over to og et halvt år! Det kan da ikke passe!
Jeg ved godt at hun sagde gennemsnitligt, men alligevel to et halvt år.
Det er ikke fordi jeg er helt vildt underudviklet endda (A70+hår dernede)
Er det ikke unormalt?
Og hvornår tror du/I at jeg får menses?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Jeg kan godt se, at det fylder meget for dig, om du snart får din menstruation, og det kan jeg også godt forstå, når du har ventet så lang tid på den.
Der er bare det med kroppen, at man ikke præcis kan forudse, hvornår den udvikler det ene og det andet. Din sundhedsplejerske har fortalt dig, at det er almindeligt at have udflåd i halvandet år før den første menstruation, men det kan også være normalt, at der går længere tid. Så jeg synes ikke, det lyder som om, det er spor unormalt, at du ikke har fået din menstruation endnu.
Jeg kan som sagt ikke sige dig, hvornår du vil få din menstruation, men du nærmer dig i hvert fald den alder, hvor mange får det. Men nogen får det først, når de er 15, så jeg håber, du på en eller anden måde kan finde fred med at vide, at kroppen nok skal finde ud af det, og at pludselig en dag, så er den der.
Hvis det kan hjælpe, er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen og snakke lidt mere om det med en rådgiver. Det kan være, det kan være beroligende at snakke med en, du ikke kender og få fortalt lidt om de tanker, du har omkring din menstruation. Nummeret er 116 111, og det er helt gratis at ringe.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.