Brev
snart 15
Hej
jeg er en pige på snart 15 til oktober er 170 ca om jeg har ikke fået min mens i nu hvad skal jeg gøre
jeg vejer ca 52-53 kg ca jeg ville gerne tabe mig…. skal jeg det…… Jeg er bange for at jeg vokser mere
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på snart 15 år
Tak for dit brev hvor du skriver om din bekymring for din manglende menses, at du godt kunne tænke dig at tabe dig og du har ikke lyst til at vokse mere.
Jeg kan godt forstå, at du måske tænker, at det er underligt at du ikke har fået din menstruation endnu, især hvis du oplever, at der er piger i klassen som har haft deres menstruation i flere år.
Virkeligheden er, at vi ikke helt følges ad i udvikling. En måde at finde ud af om man er startet i puberteten, er hvis du har fået bryster, det betyder nemlig at pubertetsudviklingen er i fuld gang. Det er slet ikke ualmindeligt at være både 16 og 17 før man får menstruation.
Jeg kan ikke sige noget om, hvornår du får menstruation - men måske kan din mor eller en storesøster være dig til hjælp. Vores pubertetsudvikling er nemlig i stor grad genetisk bestemt. Så det ville være en god idé at spørge din mor, om hun husker, hvornår hun fik menstruation – eller din søster.
Du kan til enhver tid vælge at gå til din læge, hvis du stadig er bekymret for om alt er som det skal være.
Angående din vægt, lyder det som om du vejer lige præcis det du skal. Det kan være svært at vænne sig til at ens krop ændrer facon, men det er en naturlig udvikling. I din alder er kroppen jo i en rivende udvikling og du og dine venner udvikler jer i forskellige tempo. Det er normalt, at man opbygger fedtdepoter på kroppen som et led i udviklingen, man kalder det også for hvalpefedt. Disse depoter plejer at forsvinde igen efterhånden som man udvikler sig.
Her er nogle råd du måske kan bruge for at blive gladere for din krop. Man siger, at en pige på din alder skal have en times aktiv træning om dagen, her tæller det også med, hvis I har en aktiv sport i skolen. Du kan måske også se lidt på hvad du spiser, eventuelt sammen med din mor.
Du skriver, at du er bange for om du vokser mere, er det i højden du ikke vil vokse mere? Jeg skriver som om det er. Det første jeg tænkte, da jeg læste dit brev, var at her er en pige der har nogle fordele i sin højde. Jeg lister ligge nogle af de fordele op jeg kan komme i tanke om. Måske har du allerede nogle af fordelene nu, måske vil de vise sig senere, efterhånden som du udvikler dig. Lange ben, så du ikke behøver høje sko for at få flotte ben. Langt maveparti, så kroppen som helhed ser flot ud. Tøj sidder flot på en høj pige. Høje mennesker har fordele i sport. Det er lettere at se op på scenen til koncerter...der er altså rigtig mange fordele i at være lidt højere end de fleste.
Jeg håber rigtig meget for dig, at du bliver glad for din højde hen ad vejen.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.