Brev
Smerter
Kære bb
jeg er en pige på 13 år, og har ikke fået mens endnu.
Jeg er begyndt at få smerter i underlivet og ved ikke om det er bivirkninger på at jeg er ved at få mens
kan i hjælpe mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 13 år
Tak for dit brev.
Menstruationssmerter plejer at mærkes som smerter nederst i ryggen og nedadtil i maven. De kommer tit nogle dage inden menstruationen og kan vare de første dage ind i menstruationen.
Du skriver, at du ikke fået menstruation endnu. Derfor er det svært at sige, hvorfor du har smerter. Det kan nemlig skyldes flere forskellige ting. Jeg synes derfor, at du skal tale med din mor om det og forklare, hvordan det gør ondt. Så kan hun hjælpe dig med at gå til lægen, hvis smerterne varer ved eller bliver værre.
Venlig hilsen
BørneTelefonen