Små knopper på penis

Hej Børnetelefonen.

Jeg har set på min penis at jeg har fået nogle små hvide knopper…

De er ikke på selve penishovedet, men på det hud som sidder udenpå.

Jeg er meget bekymret og vil gerne have et svar på hvad det er.

Og om det er farligt

Hilsen anonym.

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år,
Tak for dit brev. Det er flot, at du skriver om sådant et personligt spørgsmål, som jeg tror, at mange andre drenge også kan have uden at have dit mod til at spørge.
Du spørger, om de hvide knopper på din penis er farlige. Det tror jeg bestemt ikke at de er, og jeg tror ikke, at det er ikke unormalt. Knopperne kan være alt fra noget, der går væk af sig selv og til noget, der skal behandles med creme, som lægen skriver ud til en. Jeg kan ikke sige  præcist, hvad din knopper er, men det er jeg sikker på, at din læge kan, og han/hun er vant til at kigge på knopper på penissen. Jeg kan godt forstå, hvis det er svært for dig at gå op til lægen alene. Måske kan du tage en af dine forældre med, uden de behøver at gå med ind, hvis ikke du har lyst til, at de skal se, du bliver undersøgt. Det kan også være, du har en god ven eller søskende, som du har tillid, der kan følge med dig til lægen.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Hvis du har mere, du er i tvivl om, kan du altid ringe eller sms'e til os på BørneTelefonen på 116111. Der sidder søde rådgiver klar til at snakke. Vi taler med børn og unge om alt muligt, også om knopper på penis og hvad man ellers har brug for at tale om. Du kan  også være helt anonym på telefonen, sms og chatten.
Mange hilsner BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.